2021. már 05.

Szárnyas fejvadász – 5. fejezet

írta: Filmszakértő
Szárnyas fejvadász – 5. fejezet

Fancher minden hosszasan megbeszélt változtatást napokon keresztül, piszmogva vezetett csak át a forgatókönyvben, kvázi szabotálta a gyors munkát.

blade_runner10.jpg

Hampton Fancher tíz vázlatot írt a forgatókönyvből a nyolc hónap alatt, amelyekbe megpróbálta beépíteni Ridley Scott ötleteit, elképzeléseit. Scott és Deeley alapvetően kedvelték Fancher változatait, az aggályok azzal kapcsolatban merültek fel, hogy a forgatókönyve túl "agyas" volt, nagyon kötődött Dick gondolati polémiáihoz, amit nem lehet megfelelően átültetni a vászonra. Másrészt a sztori szinte végig csak belső terekben zajlott, ami gátolta a rendezőt a látványos terek megalkotásában. „Ridley folyton azt kérdezgette tőlem «Ok, értem, de mi van az ablakon kívül, amikor ez történik velük?» Amikor a díszleteket megláttam, akkor tudatosult bennem, ő már az első pillanatban látta a helyszíneket, az ő fejében a látvány előbb volt komplex, mint a sztori” – emlékezett vissza később Fancher. Ridleyt az is kifejezetten bosszantotta, hogy Fancher minden hosszasan megbeszélt változtatást napokon keresztül, piszmogva vezetett csak át, kvázi szabotálta a gyors munkát. Egy idő után ez már Deeley-t is kiakasztotta, aki csak „Happen Faster” – „gyorsabban történjen” – néven emlegette Fanchert.

Miután Michael zöld utat adott a forgatókönyv elkészülésének felpörgetésére, Scott elégedetlenségére öccse, Tony hozott megoldást David Webb Peoples forgatókönyvíró személyében, aki 1980 őszén lépett be a projektbe – Fancher tudta nélkül. Ridley röviden csak annyit kért tőle, lényeges változásokat ne generáljon a sztoriban, csak próbálja meg a valósághoz közelíteni és vigyen bele némi dinamizmust. Peoples remekül szót értett a rendezővel és igen jól haladtak. Mikor már nem lehetett tovább titokban tartani a dolgot, Ridley régi harcostársára, akivel első filmje óta dolgozott együtt, Ivor Powell associate producerre bízta a kellemetlen feladatot: még karácsony előtt hívja el vacsorázni Fanchert és a Peoplesszel írt könyvet adja át neki.

A találka hamar létrejött. Amikor leültek a La Cienega Bld. egyik éttermében, Fancher épp elkezdett volna panaszkodni Ridley egyre kiállhatatlanabb zsarnok magatartására, amikor Ivor hátranyúlt a kabátjába és az asztalra tette a könyvet. Fancher kvázi sokkot kapott! Remegő kézzel kezdett lapozni és már az első oldalakon szembesült vele: ez teljesen más film, mint amit ő papírra vettet. Dédelgetett sztoriját kicsavarták a kezéből! „Ültem ott az étteremben, teljesen elveszve, – mesélte egyszer – és ahogy lapoztam előre, úgy potyogtak a könnyeim. Ivor azzal próbált vigasztalni, ne vegyem magamra. «Elég jól ismerem Ridleyt. Ha te nem teszed meg neki, amit tőled kér, akkor keres egy olyat, aki majd megteszi helyetted.»”

Másnap reggel Fancher tombolva rontott be Deeley irodájába és csak annyit üvöltött: MIÉRT?!? „Az elegancia egy dolog, Hampton – mondta higgadtan Deeley – Egy film elkészítése meg egy másik.” Fancher válasza az F-betűs szóval kezdődött, majd becsapta az ajtót maga mögött és elviharzott.

A végsőnek mondott változat, amelyre már Scott is áldását adta, 1980 végére készült el, a borítóján pedig a Blade Runner felirat díszelgett. Deeley ennek annyira nem örült, lévén ezzel a címmel már létezett egy regény, amelynek a szerzőitől engedélyt kellett kérnie a cím használatához. Miközben ezen ügyködött, a rendező hirtelen a semmiből előállt a Gotham City címmel, de mielőtt még ezen Deeley felhúzta volna magát, gyorsan visszakozott – eközben a jogi akadályokat is sikerült szerencsésen elhárítani.

A végleges forgatókönyvet természetesen a szerzőnek, Dicknek is megmutatták, akit Fancher gyakorta tájékoztatott a változtatásokról. Amikor a szerző elismeréssel nyilatkozott Peoples változtatásairól, Fancher is megenyhült.

Hogy Peoples mennyire reformálta meg a könyvet arra jó példa, hogy számára kifejezetten ellenszenvesek voltak az „android” és a „kiborg” kifejezések. Lánya, Risa, mikrobiológiát és biokémiát tanult, aki tanulmányai révén megismertette apját a replikáció elméletével - azzal a folyamattal, amelynek során a sejteket klónozási célokra duplikálják. Peoples tőle „vette” a replikáns kifejezést, amely a film egyik ikonikus szava lett.

 

Folyt. köv.

 

Ha tetszett/tetszik az írás javaslom A keresztapa, vagy az azt készítő stúdió tulajdonosának Charlie Bluhdornnak, vagy Kevin Costner Waterworld - Vízivilág filmjének a sztoriját is.

Szólj hozzá

#bladerunner #filmszakerto #dudasviktor filmszakerto DudasViktor #szárnyasfejvadász