2024. már 08.

And the Oscar goes to...

írta: Filmszakértő
And the Oscar goes to...

Az esélyek minden évben egyértelműek, aztán mégsem jön be a papírforma 100%-ban. Következzen, amire én számítok vasárnap éjjel.

fb_oscar06_1.jpg 

Legjobb látvány
Az első és legfontosabb tény, hogy ismét van magyar Oscar-jelölt Mihalek Zsuzsa – és csapata – révén. Sokan szavaznak a Barbie rózsaszín díszleteire, de mivel ott egy már ismert, világot kellett reprodukálni, lemásolni, én biztos nem oda adnám a szavazatom. (Van olyan olvasó, aki nem látott közelről Barbie-házat? Naugye!) Az Oppenheimer szintén ismert történelmi helyszínek másolása volt, és részben a Napóleon is, míg a Megfojtott virágok kifejezetten csalódást keltő produkció volt, minden tekintetben. A jelöltek közül a Szegény párák kívánta legsokrétűbb díszletet és látványt, amelynek nem lehet más a jutalma, mint az Oscar. Ez mellett szól, hogy a BAFTA, az Art Directors Guild, Set Decorators Society of America díjait már kiérdemelte. Magyar filmrajongóként meg egyébként sem látok más lehetőséget, mint az ünneplést majd hétfő hajnalban! latvany.jpg

Legjobb animációs film
A Pókember – Irány a Pókverzum öt éve már diadalmaskodott és most, amikor a szuperhősfilmek komoly válságban vannak, a Pókember: A Pókverzumon át ismét díjat érdemlően mutatja meg mennyi szellemesség, gondolat és dinamizmus vihető a testre feszülő ruhákban, háztetők és multiverzumok közt ugráló hősök történeteibe. De! Amikor a rajzfilm utánozhatatlan mestere, az animációs történetmesélés legendája, a nyugdíjból visszatérve egész életének bölcsességeit sűríti bele egy filmbe ott Oscar-szavazóként nem lehet más a választás, mint tisztelettel adózni Hayao Miyazaki életműve előtt és A fiú és a szürke gém filmre szavazva megadni a lehetőséget a Dolby közönségének, hogy állva tapsolva fejezhessék ki elismerésüket. fiu_es_a_szurke_gem.jpg

Legjobb dokumentumfilm
Ebben a kategóriában – és ez igaz a rövidre is – minden alkalommal felmerülhet bennünk a kérdés: Biztos az öt legjobb alkotás került be? A hírekből folyamatosan ömlik ránk a politika, az orosz-ukrán és a Közel-Keleti konfliktus. Ezek az események hatják át a hétköznapjainkat, miközben az emberi értékekről szóló történetek egyre inkább háttérbe szorulnak a polarizált világnézetek árnyékában. A streaming szolgáltatók a dokumentumfilmek felkarolásával jelentős szerepet vállalnak a híreken túli események megmutatásával, amiért én hálás vagyok feléjük.
Az Ukrajna elleni orosz támadásról szóló 20 nap Mariupolban sajnos továbbra is időszerű, ahogy szintén a szabadságért folytatott harcról szóló Bobi Wine: The People's President is. A komoly nemzetközi reputációval rendelkező, a generációk közötti traumákat bemutató Négy nővér, és az Indiában élő lányok kiszolgáltatott helyzetéről beszámoló To Kill a Tiger is, de nekem a mezőnyből a La memoria infinita a legkedvesebb, amely a szeretet és az önzetlenség örökkévalóságának a himnusza. Ettől még a Bobi Wine: The People's President lehet a nyertes, elvégre Afrika a következő hatalmas piac, amit Amerika meg akar hódítani, amit a legkönnyebb díjjakon keresztül megtenni. bobi_wine.jpg

Legjobb nemzetközi film
A Netflix újfent – és mindig – nagyon nekidurálta magát, hogy A hó társadalma újabb sikert hozzon számára, de Jonathan Glazer hátborzongató Érdekvédelmi területe annyira erős jelölt, hogy simán alul marad vele szemben. A legszomorúbb ezzel szembesülnie talán Wim Wendersnek, aki a Tökéletes napok rendezéséért már a negyedik jelölését érdemelte ki, amit ismét nem fog tudni díjra váltani. Az olasz, Io Capitano, és a német A tanári szoba filmek kettőséből bármelyik nevének az elhangzása szintén a meglepetések sorát bővítenék. erdekvedelmi_terulet.jpg

Legjobb adaptált forgatókönyv
A Critics Choice szavazatommal én is hozzájárultam Cord Jefferson – most már van magyar címe – Amerikai irodalom sztorijának sikeréhez, ahogy a BAFTA tagság többsége is. Sok szavazó viszont úgy véli a Barbie-t ért mellőzöttségből itt visszaadhatnak valamit Greta Gerwignek és Noah Baumbachnak ezért a szavazatukkal őket támogathatják. A Szegény párák érdeme a durva humort és a feminista tündérmesét ötvöző remek párbeszédek lenne, míg az Érdekvédelmi terület esetében a kerten belül és azon kívül történő események szürrealitásba hajló párhuzamos megjelenítésért lehetne odaítélni a szobrot. A január óta tartó szezonban az Oppenheimer viszont olyan dominanciára tett szert és akkora eséllyel indul a Legjobb film és a Legjobb rendező kategóriában is, hogy nehezen tudom elképzelni, ezt a kategóriát másnak szavazná meg a többség, mint Nolannek. oppenheimer1.jpg

Legjobb eredeti forgatókönyv
David Hemingson lehet a harmadik, aki Alexander Payne rendezte filmért íróként szobrot vehetne át, míg a Maestrót társ-jegyző Josh Singer korábban már távozhatott szoborral a 88. díjátadóról a Spotlight: Egy nyomozás részletei megírásáért. De sem ők, sem a May Decembert jegyző Samy Burch és Alex Mechanik nem számítanak akkora esélyeseknek, mint a Justine Triet és Arthur Harari által írt Egy zuhanás anatómiája és a Celine Song jegyezte Előző életek. A Triet rendezte bonyolult fordulatokat hozó bűnügyi thrillerbe oltott társadalomkritika Golden Globe, BAFTA, Cannes, EFA stb. díjai jelzik a szakma támogatását, de a magam részéről nem írnám le Celine Song szívbe markoló, érzéki kamaradarabját sem. Nem csak azért, mert számomra az év legemlékezetesebb filmje volt, hanem azért, mert a sikere a függetlenfilmesek számára lenne komoly üzenet: a humanizmust, a tiszta érzelmeket, az egymásba fonódó és felfoszló emberi kapcsolatokat elementáris erővel megjeleníteni tudó, kisköltségvetésből is nagy sikert elérni képes filmkészítőkre a streaming korszakban még nagyobb szükség van, mint korábban bármikor! egy_zunahas_anatomiaja_1.jpg

Legjobb női mellékszereplő
Jodie Foster – és Annette Bening – jelölésének azért örülök, mert ez részben a Nyad filmet jegyző magyar származású Elisabeth Chai Vásárhelyi sikere is. Ha a férjével közösen Oscar-díjas rendezőnő ilyen emocionális játékfilmeket (is) tud készíteni, akkor reméljük kapnak még további lehetőséget a jövőben. (Drukkolok!)
America Ferrera meglepetés jelölése a Barbie kulcsfigurájaként és Danielle Brooks elképesztő energiái a Bíborszínben mondhatnánk, hogy izgalmassá teszik a kategóriát, de a Barbie-t látványosan negligálták a szavazók, a Bíborszín cím pedig már Spielbergnek sem hozott szerencsét (11 jelölésből zéró díj az 58. átadón) Így Emily Blunt és Da'Vine Joy Randolph között fog eldőlni a kategória. Emily Blunt nevének az elhangzása szintén meglepetés lenne, bármennyire is meghatározó a karaktere tudósfeleségként, lévén Da'Vine Joy konyhásnénije az előszezon legnagyobb meglepetéseit produkálta a díjátadókon. Mivel Giamatti esélyei – lásd lejjebb – kisebbnek mondhatóak, A nevem Dolomite Lady Reedje arra készül, hogy Mary Lamb megformálásáért az első legyen a kilenc korábbi Oscar-jelölt közül, akit egy Alexander Payne-filmben nyújtott alakításáért végre díjaznak. davine_joy.jpg

Legjobb férfi mellékszereplő
Robert De Niro egész díjszezonban mutatott testbeszéde nekem arról árulkodott, hogy Scorsese iránti baráti szívességből jelent meg az eseményeken és rezzenéstelen arccal tűrte, amint a kamerák rendre őt mutatták a nyertes helyett, amikor felnyíltak a kategóriájában a borítékok. Az Oscaron is erre lehet számítani. A további négy jelölt színész közül Sterling K. Brown élvezheti leginkább fesztelenül az estét, mivel ő az egyetlen, aki először jutott el a jelölésig. Mark Ruffalónak ez már a negyedik, Ryan Goslingnak és Robert Downey Jr.-nak is a harmadik jelölésük a mostani, de az abszolút esélyes hármuk közül Downey. Oscar szereti a nagy vissza/megtérőket. Az Iron Man első jelölését a 65. átadón érdemelte ki Chaplin megformálásáért Richard Attenborough filmjében, majd az azóta eltelt több, mint 30 évben, egy filmre kívánkozó magasságokkal és mélységekkel tarkított életszakaszt követően, ismét abszolút a csúcson van, mind a szakma, mind a közönség szemében. Ha az előjelek nem szólnának mellette akkor is azt mondanám, ha most nem kapja meg a szobrot, akkor soha! robert_downey_jr.jpg

Legjobb női főszereplő
Ebben a kategóriában is két jelölt, Emma Stone és Lily Gladstone között oszlik meg a szavazatok többsége. A további három jelölt Annette Bening, Sandra Hüller és Carey Mulligan esélyeit erősen befolyásolja, hogy eddig viszonylag kevesen nyertek úgy Oscart, hogy egy fontosabb elismerést sem vehettek át a díjszezonban. Emma Stone számára, aki negyedik színészi jelölését érdemelte ki és egy szobrot már hazavihetett a Kaliforniai álomért, ez egy különleges év lehet, mert Szegény párák kapcsán producerként is izgulhat. A jelöltek közül a legsokrétűbb színészi teljesítményt ő nyújtotta, az elismerése abszolút megérdemelt – lenne. Lily Gladstone számára a SAG elismerés azt hangsúlyozza, hogy a szakszervezet tagsága szeretné, ha az első őslakos amerikai győzteseként történelmet írna.
A jelöltek közül leginkább Annette Beninget sajnálom, mert, bár az a Hilary Swank, aki kétszer is elhappolta előle a szobrot most nincs versenyben, de mégis hiába úszta át a Mexikói-öblöt többször is, az idén immár ötödször fog szobor nélkül távozni. lily_gladstone.jpg

Legjobb férfi főszereplő
A szezon elején még nagyon úgy tűnt, hogy Paul Giamatti veszélyt hozhat Cillian Murphy esélyeire, de a végére ez is egy lefutott menetnek mondható. Még januárban úgy indultak neki a „versenynek”, hogy mindketten megnyerték a legjobb színésznek járó Golden Globe-ot, aztán Giamatti a Critics Choice Awardot, majd Murphy, elképesztőt hajrázva, hazavihette a BAFTA és a SAG elismeréseit is. A „csodálatos kékszemű” írt viszi a lendület, és az is növeli esélyeit, hogy valós személyt formál meg, bár a Berlinale-n bemutatott Small Things Like These negatív kritikáinak az elrejtése okozhatott némi fejtörést a sajtósainak. A szoborra az esélye vitathatatlanul neki a legmagasabb. cillian_murphy_1.jpg

Legjobb rendezés
Sok találgatni való ebben a kategóriában sem maradt. A Mementóval a nemzetközi mezőnybe 2000-ben berobbant Christopher Nolan mára megkerülhetetlen, és ami ennél is fontosabb, sokak által utánzott rendezővé lépett elő. Az est legnagyobb meglepetése lenne, ha a BAFTA, és a történelmileg meghatározó előre jelző DGA-díjat követően nem a kezében landolna a szobor.
Be kell vallanom Nolan munkásságának megítélésében sokszor változott a véleményem a rajongás és a mérsékelt elismerés között. Amíg a Dunkirk egy klasszikus karakterközpontú katartikus történelmi eposz volt, a Tenet egy ultra-bonyolult videójáték mozitermekben mutogatott felvett menete, amelynek nyomon követéséhez jegyzetfüzetre volt szükség – a nem csak – átlag mozi nézők többsége számára. Az atomfegyverek terén áttörést hozó projekt vezetőjéről szóló történetben most ismét a klasszikus értékekhez nyúlt és gyakorlatilag minden olyan eszközt bevetett, amely az áhított rendezői szobrot garantálhatja a számára. Az Akadémia-tagsága szerintem nem is fog neki csalódást okozni.
christopher_nolan.jpg

Legjobb film
Azok után, hogy Nolan – és a filmje érdekeiben eljáró gépezet – az egész díjátadó szezont dominálva bezsákolta a Golden Globe, a Critics Choice Awards, a BAFTA és a SAG fődíjait, abszolút esélyesnek számít. A bevételek alapján ugyan a Barbie-nak lényegesen több a rajongója, mint a hadviselés története egy sorsfordító eszközének a létrehozását irányító projekt menedzseréről készült bensőséges karaktertanulmánynak, de az Oscar-szavazók között ez az arány pont fordított, mint a kasszáknál. Sok Oppenheimer méltató azzal indokol, hogy a kényes témákat feldolgozó filmeket napjainkban sem szabad leírni, elvégre mégiscsak az elmúlt év harmadik legmagasabb világméretű bevételét produkálta az alkotás. A magam részéről ezt az érvelést tovább gondolva mondom, hogy nem lennék meglepődve, ha az utolsó borítékból a Szegény párák kerülne felolvasásra. A Minden, mindenhol, mindenkor tavalyi sikere azt mutatja, hogy az egyre sokrétűbb Oscar-szavazók köre bátran nyit az új filmes formanyelvi és történetmesélési irányok felé. Az Oppenheimer nagy stúdió hátszele eddig hozta a kötelezőt, de Lanthimos fantazmagóriája mind a kivitelezés, mint a témaválasztás és az alakítások terén is kiemelkedően bátor, korszerű művészi produktum, amelyért nem lenne méltatlan a szobor megítélése. oppenheimer2.jpg

Legjobb fényképezés
Hoyte van Hoytema – Oppenheimer

Legjobb jelmez
Jacqueline Durran – Barbie

Legjobb vágás
Yorgos Mavropsaridis – Szegény párák

Legjobb maszk
Kazu Hiro, Kay Georgiu és Lori McCoy-Bell – Maestro

Legjobb zene
John Williams – Indiana Jones és a sors tárcsája

Legjobb betétdal
Billie Eilis és Finneas O’Connel „What Was I Made For?” – Barbie

Legjobb hang
Tarn Willers és Johnnie Burn – Érdekvédelmi terület

Legjobb vizuális effektek
Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts és Neil Corbould – Az Alkotó

Legjobb rövid animációsfilm
Dave Mullins és Marc Rius – War Is Over! Inspired by the Music of John and Yoko

Legjobb rövid dokumentumfilm
Ben Proudfood és Kris Bowers – Az utolsó hangszerjavító műhely

Legjobb rövidfilm
Wes Anderson és Steven Rales – Henry Sugar csodálatos élete

oscar_2019_backstage_09corrected_2.jpg

Szólj hozzá

Oscar Oscar-díj Academy Awards #filmszakerto filmszakerto @filmszakerto #OscarsCheerMoment #OscarsFanFavorite