A sorozatok sikerkovácsai
Filmproducerek? Rögtön mondasz neveket. Sokat. De kik állnak a kedvenc sorozataink mögött? - 1. rész
A 2023-as rekord hosszú WGA és SAG-AFTRA sztrájkok után az álomgyárban visszatért a munka a rendes kerékvágásba – mondhatni. Mint minden „üzemszünet”, az álomgyári leállás is markáns hatásokkal volt a rendszerre és a felpörgés már korántsem azokat a regisztereket mozgatta meg az erőviszonyok terén, mint az korábban tapasztalható volt. A friss filmek elmaradása, és a sztárok promóciótól való távolmaradása megint csak a streaming szolgáltatóknak kedvezett a mozival szemben. Az egyre nagyobb eléréssel bíró streaming felületek új királyai, márt nem feltétlenül a filmproducerek, filmrendezők, hanem a sorozatok showrunnerei, producerei, kreatív megalkotói, akik a mozifilmeknél sokkal üzembiztosabban ragasztják oda a nézőket a képernyők elé. Eddig nem sokszor kerültek említésre, de napjainkra egyre meghatározóbb erők – ismerkedés alkalmával már inkább a kedvenc sorozatainkról kérdezzük egymást, mintsem a kedvenc filmjeinkről –, és az elcsábításukra még a filmes producereknél is nagyobb energiákat fektetnek be a platformtulajdonosok.
Amikor az idén tavasszal a hollywoodi írók, majd őket követve a színészek, de még a VFX szakemberek is a munkabeszüntetés mellett döntöttek még senki sem gondolta, hogy a szórakoztatóipart megbénító 148 napos történelmi WGA-sztrájkot követően az írók olyan előnyös feltételekkel térhetnek vissza a munkába, mint a mostani megállapodás. Megítélésem szerint a szakipari érdekszövetségek által elért kedvező feltételek az aranykor utolsó fejezeteként kerülnek majd be a történelemkönyvekbe, látva a mesterséges intelligencia elképesztő fejlődését és hatásait a filmipar egészére, de ne legyen igazam. Az optimista jóslatok szerint a MI kb. 1,5 – 2 év múlva már önállóan képes lesz egy 90 perces filmet egyedül elkészíteni – de hogy az kit fog érdekelni, és mennyire lesz nézhető, az már más kérdés. De még a MI-ből kikerülő, nevezzük most „bárminek” a szemünk elé kerüléséről is kipróbált producerek, showrunnerek fognak dönteni, természetesen a fizetésüket meghatározó öltönyösök bizalmát élvezve / figyelmétől kísérve.
A sztrájk nyilvánvalóan minden területen éreztette negatív hatását, de amit a streaming szolgáltatókra gyakorolt az szinte elhanyagolható. Friss tartalmakkal ugyan ők is csak limitáltan jelentkeztek, de az archívumukból olyan megoldásokkal tudtak előrukkolni, melyek a mozik számára elképzelhetetlenek voltak, így tovább tudták mélyíteni az előfizetőik elköteleződését. Több producer is úgy látja, a jelenlegi állapotok egyik korábbi időszakkal sem állíthatóak párhuzamba. A pandémia okozta sokkból még szinte magához sem tért az iparág, amikor következett a két jelentős sztrájk. Generációnként egy ezeknél kisebb meteorit becsapódása is át tudja rajzolni a térképet, de két ekkora, mindent felperzselő kisbolygó ütközés következtében mindenkinek újra kell(ett) építenie magát és a kapcsolatrendszerét is, különösen egy olyan sérülékeny, az azonnali érdekek mentén szerveződő világban, mint a Hollywood-i álomgyár.
A 2020-as év kivételével, amikor a világjárvány kényszerítette térdre a stábokat, 2023 lett az első olyan év az új évezredben, amikor az eredeti forgatókönyvekből készülő amerikai sorozatok száma összességében csökkent, miután 2022-ben kb. 600-nál volt a maximum. A csúcsidőszak utáni számvetés egyéb jelei mindenütt megfigyelhetők. A tulajdonosi cégek összevonták/vonják a platformokat – és ez a folyamat tovább fog még zajlani –, ami a vevők számának elkerülhetetlen csökkenését hozza a gyártók piacán, de a kilenc számjegyű szerződéseket sem osztogatják már két kézzel az új vezetőknek és a csillagászati bónuszok kifizetését is egyre gyakrabban szavazzák le a részvényesek. Miközben az epizódok költségvetése is csökken és a sorozatok folytatása sem egyértelműen a siker függvénye; de akár teljes platformok megszüntetése is bármikor bekövetkezhet – minden és mindenki áldozattá válik a vállalati költségcsökkentések oltárán.
Azok az üzleti modellek, amelyek a platformok exponenciális növekedésére épültek, megdőlni látszanak. Ma már egyik sorozat esetében sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az új évada pont azon a szolgáltatón lesz elérhető, amelyiken elindult/korábban futott. A gyártók és a disztribútorok is egyre kevésbé kötik magukat korábbi elhatározásaikhoz, a pillanatnyi érdekek még erősebben esnek latba, mint korábban bármikor. A gentleman agreement kivesző fogalom.
A helyzet kevésbé kiszámítható, mint korábban, de a streaming jövőjébe vetett hit még kitart – az öltönyösök körében legalábbis. A gyártók és a producerek is most tanulják az új rendszerrel való együttműködést. Például arra sem számított senki, hogy a sztrájk alatti időszakban a közel négy éve a képernyőkről lekerült Briliáns elmék lesz a legsikeresebb platform-termék - amiben nyilván benne van a Meghan Markle faktor is vastagon. Ennek kapcsán ettől még többen úgy vélik, ügyes re-marketing eszközökkel egy korábban futott sorozat is újra csúcsra juttatható a nézők körében. De nyilván az új „termékek” a legfontosabbak, mert az egyre gyorsabban hullámzó tartalomtengerben egy korábban látott sztori csak a ritkán köti le újra a figyelmet.Az álomgyár új királyait felvonultató listában régi tapasztalt producerek, feltörekvő titánok és kezdők is egyaránt találhatóak. A sok különböző eredmény mögött a közös nevező: olyan történeteket keresni, amelyek egyaránt inspirálják az alkotókat és a nézőket. Mondhatni a recept egyszerű, de a jövőben egyre komolyabb erőfeszítésekbe fog kerülni meggyőzni az előfizetőket arról, mit válasszanak. A „csomagoláson” a sorozatok esetében is nagyon sok múlik, hogy melyek lesznek azok a történetek, melyekhez érzelmileg kapcsolódni tudnak a nézők és így hozzák a kimagasló nézettséget, és ezzel párhuzamosan a hasznot is!
Nézzük kik a királyok, akik a jelenlegi és az elkövetkező sorozataikkal a kedvünkben akarnak / fognak járni:
Jesse ArmstrongAz Utódlás Oscar-jelölt írójának – az Egy kis gubancért kapott jelölést 2010-ben – a csatorna védjegyévé vált a sorozata, pedig ebből is volt már nekik néhány. Az Utódlás négy évada mindegyike egyaránt lenyűgözte a nézőket és a kritikusokat, amit az elképesztő sorozatfináléval még felül is múlt. Talán nem meglepő, hogy Armstrong teljesítményét nyolc díjjal, a sorozatát pedig összesen 19 szoborral ismerte el az Emmy. Ha valakinek, akkor most Jesse Armstrongnak nagyon is igyekeznek a szolgáltatók a kedvében járni.
Greg BerlantiA „megállíthatatlan” jelzőt is kiérdemlő Berlanti sikerét a Dawson és a haverok sorozattal alapozta meg, majd jött az Everwood és a Testvérek. A Hollywood-i Pink listán is előkelő helyen szereplő producer jelenleg is 11 produkció előkészületeit felügyeli, miközben a közelmúltból olyan sikerek fűződnek a nevéhez, mint a 2017 óta futó Riverdale, Superman és Lois, Gotham lovagjai, Flash – A Villám, Spencer vagy a Titánok.
Quinta BrunsonAz ABC Abbott Általános Iskola sorozatának alkotója, sztárja és executive producere, az első fekete nő volt, aki 2022-ben egyazon évben három Emmy-jelölést kapott – a sorozat megírásáért meg is kapta a szobrot. Az Abbott, amelyet Justin Halpern és Patrick Schumacker mellett irányit, a második évadban is nyolc Emmy-jelölést kapott, miközben Janine tanárnő a Saturday Night Live vendégműsorvezetői szerepléséért is versenyben volt, de végül „csak” a Legjobb színésznő vígjátéksorozatban elismerést vehette át a január 15.-i eseményen.
Gloria Calderón KellettA kubai felmenőkkel rendelkező Gloria Calderon, az Így jártam anyátokkal produkcióval alapozta meg karrierjét, majd az Egy kapcsolat szabályai és a One Day in Time következett. A legutóbbi két sorozata a Szeretettel és a Dolores pokla sajnos nem kaptak folytatást, de az Amazon nagyon bízik a jelenleg négy sorozatot is fejlesztő Calderón képességeiben a latin közösséghez szóló történetek terén.
Joanna Calo és Christopher StorerA Storer által létrehozott és Caloval közösen irányított A mackó sorozatnak köszönhetően ők most az egyik legsikeresebb producer alkotópáros. A Jeremy Allen White és Ayo Edebiri főszereplésével futó sorozatuk 2023-ban 70 százalékos nézettségi növekedéssel tért vissza a Hulun, és a Critics Choice Awards mellett az összes fontosabb díjat elhódította és nem mellesleg most már 10 Emmy elismerést mondhat magénak az elképesztő népszerűség mellett. Joanna Calo korábban a BoJack Horsemannal ment nagyot, de a Bébicsőszök klubja és a Hacks – A pénz beszél sorozatokhoz is volt köze, míg Storer a Ramy sorozattal tette le a névjegyét.
Ryan CondalA HBO megtalálta a megfelelő embert a Trónok harca streaming-korszakba vezetésére. A Sárkányok háza, a Miguel Sapochnik távozása után egyedül maradt showrunnere az első évaddal 29 millió nézőt és nyolc Emmy-jelölést hozott. A második évadot is ő tartotta a pályán a munkaügyi gondok közepette – a szereplői nem a SAG-AFTRA, hanem a Equity tagsággal rendelkeznek –, és most már egy másik spinoffon is dolgozik.
Lee Eisenberg és Cody HellerAz elmúlt év egyik nagy meglepetése lett Eisenberg és Heller Jury Duty sorozata, amely annyira sikeresen ötvözi a valóságot és a vígjátéki elemeket, hogy szinte a semmiből robbant be az Emmy-jelöltek közé. Az áttörés olyan mértékben lepett meg mindenkit, hogy most a folytatás lehetőségét pont a sztori egyedülálló koncepciója akaszthatja meg. Ettől függetlenül, a továbbvitel alternatíváját nem feladva Eisenberg már egy újabb projektet fejleszt az Oscar-díjas Brie Larson főszereplésével.
John Favreu és Tony GilroyMiközben a Marvel a Disney nagyra nőtt, drága és igen problémás gyermekévé lett, és a Lucasfilm mozis jövője is a messzi-messzi galaxis homályába (nem)látszik veszni, a cég geek-barát programjait mára két egyre felbecsülhetetlenebb státuszú író-producer irányítja. Favreau, aki létrehozta a Star Wars TV-t, a Mandaloriannal továbbra is a Disney+-ra csábítja az előfizetőket, míg Gilroy az Andor fejlesztésével teszi ugyanezt. A bevált csapaton ne változtass! – az egeres cég kedvenc mondata, amivel jelen esetben csak egyetérteni lehet.
A java még hátra van. A folytatása itt található!