2024. ápr 02.

A sorozatok sikerkovácsai

írta: Filmszakértő
A sorozatok sikerkovácsai

Filmproducerek? Rögtön mondasz neveket. Sokat. De kik állnak a kedvenc sorozataink mögött? - 1. rész

a_macko_emmy.webpA 2023-as rekord hosszú WGA és SAG-AFTRA sztrájkok után az álomgyárban visszatért a munka a rendes kerékvágásba – mondhatni. Mint minden „üzemszünet”, az álomgyári leállás is markáns hatásokkal volt a rendszerre és a felpörgés már korántsem azokat a regisztereket mozgatta meg az erőviszonyok terén, mint az korábban tapasztalható volt. A friss filmek elmaradása, és a sztárok promóciótól való távolmaradása megint csak a streaming szolgáltatóknak kedvezett a mozival szemben. Az egyre nagyobb eléréssel bíró streaming felületek új királyai, márt nem feltétlenül a filmproducerek, filmrendezők, hanem a sorozatok showrunnerei, producerei, kreatív megalkotói, akik a mozifilmeknél sokkal üzembiztosabban ragasztják oda a nézőket a képernyők elé. Eddig nem sokszor kerültek említésre, de napjainkra egyre meghatározóbb erők – ismerkedés alkalmával már inkább a kedvenc sorozatainkról kérdezzük egymást, mintsem a kedvenc filmjeinkről –, és az elcsábításukra még a filmes producereknél is nagyobb energiákat fektetnek be a platformtulajdonosok.

Amikor az idén tavasszal a hollywoodi írók, majd őket követve a színészek, de még a VFX szakemberek is a munkabeszüntetés mellett döntöttek még senki sem gondolta, hogy a szórakoztatóipart megbénító 148 napos történelmi WGA-sztrájkot követően az írók olyan előnyös feltételekkel térhetnek vissza a munkába, mint a mostani megállapodás. Megítélésem szerint a szakipari érdekszövetségek által elért kedvező feltételek az aranykor utolsó fejezeteként kerülnek majd be a történelemkönyvekbe, látva a mesterséges intelligencia elképesztő fejlődését és hatásait a filmipar egészére, de ne legyen igazam. Az optimista jóslatok szerint a MI kb. 1,5 – 2 év múlva már önállóan képes lesz egy 90 perces filmet egyedül elkészíteni – de hogy az kit fog érdekelni, és mennyire lesz nézhető, az már más kérdés. De még a MI-ből kikerülő, nevezzük most „bárminek” a szemünk elé kerüléséről is kipróbált producerek, showrunnerek fognak dönteni, természetesen a fizetésüket meghatározó öltönyösök bizalmát élvezve / figyelmétől kísérve.

A sztrájk nyilvánvalóan minden területen éreztette negatív hatását, de amit a streaming szolgáltatókra gyakorolt az szinte elhanyagolható. Friss tartalmakkal ugyan ők is csak limitáltan jelentkeztek, de az archívumukból olyan megoldásokkal tudtak előrukkolni, melyek a mozik számára elképzelhetetlenek voltak, így tovább tudták mélyíteni az előfizetőik elköteleződését. Több producer is úgy látja, a jelenlegi állapotok egyik korábbi időszakkal sem állíthatóak párhuzamba. A pandémia okozta sokkból még szinte magához sem tért az iparág, amikor következett a két jelentős sztrájk. Generációnként egy ezeknél kisebb meteorit becsapódása is át tudja rajzolni a térképet, de két ekkora, mindent felperzselő kisbolygó ütközés következtében mindenkinek újra kell(ett) építenie magát és a kapcsolatrendszerét is, különösen egy olyan sérülékeny, az azonnali érdekek mentén szerveződő világban, mint a Hollywood-i álomgyár.

A 2020-as év kivételével, amikor a világjárvány kényszerítette térdre a stábokat, 2023 lett az első olyan év az új évezredben, amikor az eredeti forgatókönyvekből készülő amerikai sorozatok száma összességében csökkent, miután 2022-ben kb. 600-nál volt a maximum. A csúcsidőszak utáni számvetés egyéb jelei mindenütt megfigyelhetők. A tulajdonosi cégek összevonták/vonják a platformokat – és ez a folyamat tovább fog még zajlani –, ami a vevők számának elkerülhetetlen csökkenését hozza a gyártók piacán, de a kilenc számjegyű szerződéseket sem osztogatják már két kézzel az új vezetőknek és a csillagászati bónuszok kifizetését is egyre gyakrabban szavazzák le a részvényesek. Miközben az epizódok költségvetése is csökken és a sorozatok folytatása sem egyértelműen a siker függvénye; de akár teljes platformok megszüntetése is bármikor bekövetkezhet – minden és mindenki áldozattá válik a vállalati költségcsökkentések oltárán.

Azok az üzleti modellek, amelyek a platformok exponenciális növekedésére épültek, megdőlni látszanak. Ma már egyik sorozat esetében sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az új évada pont azon a szolgáltatón lesz elérhető, amelyiken elindult/korábban futott. A gyártók és a disztribútorok is egyre kevésbé kötik magukat korábbi elhatározásaikhoz, a pillanatnyi érdekek még erősebben esnek latba, mint korábban bármikor. A gentleman agreement kivesző fogalom.

A helyzet kevésbé kiszámítható, mint korábban, de a streaming jövőjébe vetett hit még kitart – az öltönyösök körében legalábbis. A gyártók és a producerek is most tanulják az új rendszerrel való együttműködést. Például arra sem számított senki, hogy a sztrájk alatti időszakban a közel négy éve a képernyőkről lekerült Briliáns elmék lesz a legsikeresebb platform-termék - amiben nyilván benne van a Meghan Markle faktor is vastagon. Ennek kapcsán ettől még többen úgy vélik, ügyes re-marketing eszközökkel egy korábban futott sorozat is újra csúcsra juttatható a nézők körében. De nyilván az új „termékek” a legfontosabbak, mert az egyre gyorsabban hullámzó tartalomtengerben egy korábban látott sztori csak a ritkán köti le újra a figyelmet.brillians_elmek_1.jpgAz álomgyár új királyait felvonultató listában régi tapasztalt producerek, feltörekvő titánok és kezdők is egyaránt találhatóak. A sok különböző eredmény mögött a közös nevező: olyan történeteket keresni, amelyek egyaránt inspirálják az alkotókat és a nézőket. Mondhatni a recept egyszerű, de a jövőben egyre komolyabb erőfeszítésekbe fog kerülni meggyőzni az előfizetőket arról, mit válasszanak. A „csomagoláson” a sorozatok esetében is nagyon sok múlik, hogy melyek lesznek azok a történetek, melyekhez érzelmileg kapcsolódni tudnak a nézők és így hozzák a kimagasló nézettséget, és ezzel párhuzamosan a hasznot is!

Nézzük kik a királyok, akik a jelenlegi és az elkövetkező sorozataikkal a kedvünkben akarnak / fognak járni:

Jesse Armstrong

Az Utódlás Oscar-jelölt írójának – az Egy kis gubancért kapott jelölést 2010-ben – a csatorna védjegyévé vált a sorozata, pedig ebből is volt már nekik néhány. Az Utódlás négy évada mindegyike egyaránt lenyűgözte a nézőket és a kritikusokat, amit az elképesztő sorozatfináléval még felül is múlt. Talán nem meglepő, hogy Armstrong teljesítményét nyolc díjjal, a sorozatát pedig összesen 19 szoborral ismerte el az Emmy. Ha valakinek, akkor most Jesse Armstrongnak nagyon is igyekeznek a szolgáltatók a kedvében járni.

Greg Berlantigreg_berlanti.jpgA „megállíthatatlan” jelzőt is kiérdemlő Berlanti sikerét a Dawson és a haverok sorozattal alapozta meg, majd jött az Everwood és a Testvérek. A Hollywood-i Pink listán is előkelő helyen szereplő producer jelenleg is 11 produkció előkészületeit felügyeli, miközben a közelmúltból olyan sikerek fűződnek a nevéhez, mint a 2017 óta futó Riverdale, Superman és Lois, Gotham lovagjai, Flash – A Villám, Spencer vagy a Titánok.

Quinta Brunsonquinta_bronson.jpgAz ABC Abbott Általános Iskola sorozatának alkotója, sztárja és executive producere, az első fekete nő volt, aki 2022-ben egyazon évben három Emmy-jelölést kapott – a sorozat megírásáért meg is kapta a szobrot. Az Abbott, amelyet Justin Halpern és Patrick Schumacker mellett irányit, a második évadban is nyolc Emmy-jelölést kapott, miközben Janine tanárnő a Saturday Night Live vendégműsorvezetői szerepléséért is versenyben volt, de végül „csak” a Legjobb színésznő vígjátéksorozatban elismerést vehette át a január 15.-i eseményen.

Gloria Calderón Kellettgloria_calderon_kellett.jpgA kubai felmenőkkel rendelkező Gloria Calderon, az Így jártam anyátokkal produkcióval alapozta meg karrierjét, majd az Egy kapcsolat szabályai és a One Day in Time következett. A legutóbbi két sorozata a Szeretettel és a Dolores pokla sajnos nem kaptak folytatást, de az Amazon nagyon bízik a jelenleg négy sorozatot is fejlesztő Calderón képességeiben a latin közösséghez szóló történetek terén.

Joanna Calo és Christopher Storercalo_storer.jpgA Storer által létrehozott és Caloval közösen irányított A mackó sorozatnak köszönhetően ők most az egyik legsikeresebb producer alkotópáros. A Jeremy Allen White és Ayo Edebiri főszereplésével futó sorozatuk 2023-ban 70 százalékos nézettségi növekedéssel tért vissza a Hulun, és a Critics Choice Awards mellett az összes fontosabb díjat elhódította és nem mellesleg most már 10 Emmy elismerést mondhat magénak az elképesztő népszerűség mellett. Joanna Calo korábban a BoJack Horsemannal ment nagyot, de a Bébicsőszök klubja és a Hacks – A pénz beszél sorozatokhoz is volt köze, míg Storer a Ramy sorozattal tette le a névjegyét.

Ryan Condalryan_condal.jpgA HBO megtalálta a megfelelő embert a Trónok harca streaming-korszakba vezetésére. A Sárkányok háza, a Miguel Sapochnik távozása után egyedül maradt showrunnere az első évaddal 29 millió nézőt és nyolc Emmy-jelölést hozott. A második évadot is ő tartotta a pályán a munkaügyi gondok közepette – a szereplői nem a SAG-AFTRA, hanem a Equity tagsággal rendelkeznek –, és most már egy másik spinoffon is dolgozik.

Lee Eisenberg és Cody Hellereisenberg_heller.jpgAz elmúlt év egyik nagy meglepetése lett Eisenberg és Heller Jury Duty sorozata, amely annyira sikeresen ötvözi a valóságot és a vígjátéki elemeket, hogy szinte a semmiből robbant be az Emmy-jelöltek közé. Az áttörés olyan mértékben lepett meg mindenkit, hogy most a folytatás lehetőségét pont a sztori egyedülálló koncepciója akaszthatja meg. Ettől függetlenül, a továbbvitel alternatíváját nem feladva Eisenberg már egy újabb projektet fejleszt az Oscar-díjas Brie Larson főszereplésével.

 John Favreu és Tony Gilroyfavreau_gilroy.jpgMiközben a Marvel a Disney nagyra nőtt, drága és igen problémás gyermekévé lett, és a Lucasfilm mozis jövője is a messzi-messzi galaxis homályába (nem)látszik veszni, a cég geek-barát programjait mára két egyre felbecsülhetetlenebb státuszú író-producer irányítja. Favreau, aki létrehozta a Star Wars TV-t, a Mandaloriannal továbbra is a Disney+-ra csábítja az előfizetőket, míg Gilroy az Andor fejlesztésével teszi ugyanezt. A bevált csapaton ne változtass! – az egeres cég kedvenc mondata, amivel jelen esetben csak egyetérteni lehet.

 

A java még hátra van. A folytatása itt található!

Szólj hozzá