2025. ápr 24.

Új Oscar-kategóriákat jelentettek be

írta: Filmszakértő
Új Oscar-kategóriákat jelentettek be

Az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia több fontos döntést is hozott a napokban az Oscar-díj jövőbeni lebonyolítása kapcsán, melyeket érdemes részletesen is áttekinteni.

93_bs_0028.jpgA 100. díjátadótól, 2027-től a kaszkadőr jelenetek tervezői/koreográfusai is kapnak Oscar-díjat. A tavaly bejelentett Legjobb szereposztás összeállításáért járó elismerést követően – melyet az idén bemutatásra kerülő filmekben nyújtott teljesítmények alapján ítélnek majd oda –, a „legfiatalabb díj” jelző immár a kaszkadőrökét illeti meg. Jelen állás szerint két év múlva már 25 kategóriában bontanak borítékot.
A díj közel 100 éves történelmében több érdekes kategória is létezett, melyek mára a feledés homályába vesztek. Vajon ez a két új díj meddig lesz része a programnak?
Korábban kaptak Oscar-t, többek között, a filmcím írók, a rendezőasszisztensek, a rövidfilmek tekercsszám szerint, külön a vígjáték és a drámai filmek rendezői is, valamint a tánc koreográfia rendezők. Az új kategóriát ez utóbbihoz lehetne hasonlítani.
Az 1935-ben létrehozott kitüntetés a koreográfusok munkáját ismerte el, de meglepő módon három év után megszűntették, annak ellenére, hogy a következő évtizedekben a zene és a tánc meghatározó elemek voltak a filmekben. Számunkra azért is lehet külön fájdalmas a díj rövid élete, mert az első évében a Broadway Melody és a Csalj meg, drágám! filmek egy-egy jelenetének koreográfiájáért 1936-ban az a Dave Gould kapott két díjat is, aki Guttman Dezső néven 1899. március 11.-én született a Bodrogközben található Kiscigándon. Gould a kategória első díjazottjaként 1937-ben a Táncra születettem, majd egy évvel később a Botrány a turfon filmekért is kapott jelölést. Ebben az időszakban az álomgyár öt legkeresettebb koreográfusai közt tartották számon, amit jelölései és dominanciája is bizonyított. A kategóriát állítólag azért szüntette meg az Akadémia, mert az Amerikai Rendezők Céhe „nem volt elégedett a rendezés szó használatával” a nevében.

guttman_dezso.jpgDave Gould / Guttman Dezső

A magam részéről maximum respect a kaszkadőrök munkája felé! A kaszkadőr tavalyi megjelenése, látványos jelenetei, Ryan Gosling promó körútjai már előrevetítették mi következik, de a díj mostani bevezetését és beemelését a fő kategóriák közé nagyon elkésettnek és feleslegesnek vélem. Egyrészt az esemény jelentőségét / ünnepélyességét / népszerűségét aligha fogja növelni a nagyközönség számára (szinte) teljesen ismeretlen akció-koreográfusok színpadra lépése, a hosszát viszont igen. Az Akadémia produkciós és technológiai részlegének jelenleg alig több, mint 100 kaszkadőrszakember a tagja, így a merítés sem lehet olyan nagy – bár a tagok létszáma az új kategória bejelentése után biztosan emelkedésnek fog indulni. Másrészt a CGI egyre kifinomultabb eszközei és a virtuális produkciós lehetőségek robbanásszerű terjedése bármilyen akciójelenetet sokkal könnyebben kivitelezhetőbbé és biztonságosabbá tud varázsolni. A John Wick-széria, Statham, Neeson, Denzel stb. karrierjei nyilván tartogatnak még néhány látványos hentelést, és ha lesz pl A gyilkos járat 2. ahhoz is kell majd nyilván tapasztalt szakember, de a kategória főműsorba emelése szerintem túlzás. Jean-Claude Van Damme 64 éves, Michael Dudikoff 70, Steven Seagal 73, ha nekik kell a vásznon csapkodni, azt nyilván kaszkadőrök teszik már, de akik napjainkban ezen jelenetek tervezésével, rendezésével foglalkoznak már annyira kifinomult alapokból dolgozhatnak, amelyről egykoron a némafilmes geg-mesterek még csak nem is álmodhadtak. Ezt követően, ha az intimitás koordinátorok is hasonlóan jól lobbyznak, akkor ők is Oscar-díjat fognak kapni a Dolby-ban? Szerintem a kaszkadőrök, és ha nagyon akarják, hogy legyen nekik is elismerésük, akkor az intimitás koordinátorok is inkább technikai mintsem művészi résztvevői a filmeknek – mondom ezt olyan egykori táncnövendékként, aki tudja mi a különbség egy Vaganova és egy Seregi koreográfia között. Ezen az úton tovább haladva, a fővilágosítók és a díszletkivitelezők is lobbizhatnának külön kategóriákért. De az ilyen tevékenységekre ott van az Oscar-technikai díjátadója, ahol sokkal részletesebben kerülnek elismerése mindazok, akik technikai és/vagy gyakorlati munkával, fejlesztésekkel teszik jobbá, látványosabbá stb. a filmek forgatását. A Casting direktorok díját is indokolatlanul felülreprezentáltnak érzem a ceremónián. Azt, hogy ki és miként fog szerepelni egy filmben a rendező és a producer határozza meg, leginkább költségvetés alapján. Ehhez jön még hozzá, hogy a kiválasztottak közül ki és miként ér rá. Az ügynökök sokat tudnak tenni egy sztár megnyeréséért, de hogy ezért Oscar-díjat kellene kapjanak, a rendezőkkel és a színészekkel egy színpadon azt erős túlzásnak érzem. A szereposztási igazgató, ha megfelelően szabad kezet kap, akkor a statisztéria kiválasztásában juthat hangsúlyosabb szerephez, de ez is technikai feladat inkább, mint művészi.leitch_akaszkador.jpg

Kelly McCormick és David Leitch - A kaszkadőr producerei

Egyébiránt a legújabb kategória megszületésében az a David Leitch rendező és producer kampányolt a legdinamikusabban, aki John Wick karakterét is életre hívta, valamint A kaszkadőr, A gyilkos járat és a Deadpool 2 filmeket is jegyzi rendezőként a karrierjét pedig kaszkadőrként és koordinátorként kezdte. Leitch és a Stunts Unlimited kaszkadőrkoordinátora, Chris O'Hara, és még sokan mások, több előadást is tartottak az Akadémiának, amelyek jelentős hatást gyakoroltak a kormányzótanácsra, amely végül jóváhagyta az új díjkategóriát.
A díj első odaítélésére és a szavazására vonatkozó szabályokat 2027-ben jelentik be a 100. Oscar-díj teljes szabályzatával együtt. A díj átadásának konkrétumairól az Akadémia kormányzótanácsa és ügyvezető vezetősége egy későbbi időpontban dönt.
Az Akadémiát ezen a téren egyébként a SAG Awards beelőzte, amely már 2007-ben díjjal ismerte el kaszkadőrök kiemelkedő teljesítményét. 2024-ben a Screen Actors Guild és a Directors Guild of America is jóváhagyta a Stunt designer kategória bevezetését, amely elismerést elsőként Chris O'Hara és csapata vehetett át A kaszkadőr kivitelezéséért. a_kaszkador_stabja.jpg

Bob Brown, David Leitch, Chris O'Hara és Troy Lindsay Brown - A kaszkadőr forgatásán

Az Akadémia a 2026 március 15-én megrendezésre kerülő 98. Oscar-gála kapcsán is hozott új rendelkezéseket és kihirdette a dátumokat.
Első körben a dátumok:
A jelölt állítás időszaka január 12-től hétfőtől január 16-ig, péntekig tart. A hivatalos jelölteket január 22-én, csütörtökön jelentik be, majd február 10-én, kedden kerül sor az Oscar-jelölti ebédre. A végső szavazás a győztesek meghatározására február 26-án, szerdán kezdődik és 10 nappal az élő ceremónia előtt március 5-én, szerdán zárul.
A legjelentősebb változás a tagság kötelezettségeire vonatkozik!
Az Akadémia tagjainak mostantól egy kategórián belül az összes jelölt filmet meg kell nézniük mielőtt szavazhatnának a végső fordulóban. Mondhatnánk, ez meglepő fordulat, hogyhogy ez eddig nem volt hivatalos követelmény, de az ügynökök, publicisták tevékenysége ezért (is) volt kiemelten fontos a jelöltek számára, mert általuk a filmek megtekintése nélkül, kvázi bemondásra érkeztek (érkezhettek) a szavazatok – eddig. Az új szabály mindenképp üdvözlendő! Ennek következtében Oscar-ízlésében jelentős változásra nem számítok a jövőben sem, de némi hangsúlyeltolódásra lehet esély. A visszafogott lelkesedésem oka, hogy továbbra is komoly kérdéseket vet fel, az Akadémia miként fogja rávenni a tagságot a filmek megtekintésére, és miként tud hatékony lenni ezen követelmény betartását és ellenőrzését illetően.
Az új szabályok szerint a BAFTA már működő szavazási módjához hasonlóan, az Akadémia tagjai is csak azokban a kategóriákban férhetnek majd hozzá a végső forduló szavazólapjaihoz, amelyekben megerősítették, hogy a kategória valamennyi jelölt filmjét megtekintették. A megtekintési aktivitást a kizárólag tagoknak fenntartott Academy Screening Room streaming platformon keresztül fogják nyomon követni. Akik ezen kívül – például fesztiválokon, zártkörű vetítéseken vagy rendezvényeken – tekintik meg a filmeket egy külön űrlapon kell jelezniük, mikor és hol nézték meg az adott filmet. Ezt az ellenőrzési eljárást, amit mostantól minden kategóriára kiterjesztenek, korábban már alkalmazták az előzetes és jelölési szavazások során a nemzetközi játékfilm, az animációs játékfilm és a rövidfilmes kategóriáknál. A cél, csökkenteni az úgynevezett „coattail voting”, azaz az úgynevezett „követő szavazás” mértékét, és elérni, hogy a szavazók mások véleménye helyett a saját megtekintés alapján döntsenek.
A szavazással kapcsolatos fontos, és üdvözlendő változás az is, hogy a 98. díjátadótól kezdve minden kategóriában az összes jelölt szerepel a végső szavazólapon – a korábbi években többnyire csak a film címe szerepelt. oscar_ballot_2025.jpgKihirdetésre kerültek a szereposztási igazgató (Casting Director) díj odaítélésének folyamatai is, amivel a jelöltek filmkészítőkkel és a producerekkel folytatott kreatív együttműködését ismerik el – nekem már a megfogalmazás is nagyon nehezen megfogható, de fogadjuk el, hogy lett egy ilyen díj is. A jelöltek kiválasztásához a szereposztási igazgatók szakosztálya megvizsgálja a jogosult filmeket, és szavazással legfeljebb tízet választ ki, a szereposztási folyamat során tanúsított kreatív hozzájárulás és együttműködés szintje alapján. A tíz filmre szűkített listát ezután egy külön „Bake-Off” eseményen mutatják be, ahol a szakág tagjai rövid részleteket nézhetnek meg a filmekből, valamint a válogatást végző igazgatók is kérdezz-feleleken vesznek részt. Ezen felül a kiválasztott filmeket képviselő casting igazgatókat arra is kérik, nyújtsák be a casting folyamatának írásos leírását, valamint a fényképekkel illusztrált stáblistát. Az ágazat Végrehajtó Bizottsága ezután meghatározza, hogy mely személyek – legfeljebb kettő – felelősek elsősorban a szereposztásért. Kivételes esetekben, például speciális vagy több országra, helyszínre kiterjedő szereposztás esetén a bizottság figyelembe vehet egy harmadik személyt is, akinek a munkáját jóváhagyták. A producerekkel és a rendezőkkel való konzultáció a folyamat ezen részében megengedett, de minden más jogosultsági kérdést a Végrehajtó Bizottság (VB) dönt el, a Kormányzótanács jóváhagyásával.
A Bake-Off után csak azok a Casting Branch-tagok szavaznak, akik mind a tíz filmet megtekintették, és kiválasztják az öt jelöltet. A meghallgatások és a szereposztási anyagok szerkesztett változatát ezután az Akadémia minden tagja számára elérhetővé teszik a végső szavazáshoz. A kategóriára vonatkozó vitás vagy a jogosultsággal kapcsolatos kérdéseket egy később meghatározandó határidőig lehet a VB-nek benyújtani.
Szintén változás, hogy ezentúl a Legjobb operatőri munkáért járó díj is bekerül a szűkített listára. Az operatőrök szakága 20 filmet nevez meg, melyek közül a végső jelöltek kiválasztása december 8-12. között kerül sor. Így mostantól 12 művészeti kategóriában használnak shortlistet, és csak a Legjobb látvány, a jelmeztervezés és a filmvágás meghatározása történik még kizárólag a jelölési fázisban.
a_brutalista02.jpg

A brutalista, és az Emília Pérez idei jelölése kapcsán az idei szezonban már jelentős visszhangot kapott a mesterséges intelligencia filmekben alkalmazott mértéke. A jövőben ennek a meghatározására is útmutatót adott ki az Akadémia. Az új szabályok szerint a generatív MI vagy más digitális eszközök használata nem segíti és nem is akadályozza a film jelölési esélyeit. Ehelyett a szavazókat arra utasítják, hogy értékeljék az emberi kreatív szerzőség mértékét.
A szabály szerint: „Ami a film készítése során használt generatív mesterséges intelligenciát és egyéb digitális eszközöket illeti, az eszközök sem nem segítik, sem nem rontják a jelölés elérésének esélyeit. Az Akadémia és az egyes ágak a díjazandó film kiválasztásakor azt veszik figyelembe, hogy milyen mértékben állt emberi kreatív szerzőség a középpontban”. Ez így megfogalmazva OK, de van egy olyan gyanúm, a tisztelt tagságból nem mindenki fogja tudni pontosan eldönteni, a látottak milyen mértékben készültek az egyre jobban fejlődő MI segítségével. A gyártóknak nyilatkozniuk kell ugyan a közreműködés mértékéről, de előfordulhat, hogy „véletlenül valamit elfelejtenek felvenni” a listára. Ezt a meghatározást is olyannak vélem, mint a Legjobb film kategóriában indítható filmekre vonatkozó négy pontból álló szabályt. Van, létezik, az Akadémia létrehozta, és ezzel részéről a felelősség letudva, de a szabályok tökéletesen kijátszhatóak. Nem vagyok ellensége az MI filmekben történő felhasználásnak, sőt, mert nyilvánvalóan egy olyan eszközről beszélünk, amely nagymértékben nyitja meg a történetmesélés kreatív lehetőségeit. Azt lenne jó elkerülni, hogy az algoritmusokkal életre keltett, vagy a teljesen maszk mögé rejtett karakterek, akiknek (talán) csak a szeme tartozik a színészhez, a meggyőző látvány miatt előbbre sorolódjanak, mint az ezeket nem használó színészek valós játéka. leonardo_diffusion_xl_robots_working_on_movie_set_with_camera_2.jpg

Megváltozik a Legjobb film díjazásához kötődő igazolások kiadása is. A Producers Guild of America-hoz a premierről szóló igazolás kérelmét a 2025. január 1. és június 30. között megjelenő filmeknek szeptember 10-ig, a 2025. július 1. és december 31. között megjelenő filmeknek pedig november 13-ig kell benyújtani. A korábbi benyújtási határidő több félreértésre és trükközésre adott lehetőséget, így történhetett, hogy az elmúlt szezonban, a tíz legjobb film jelöltje közül hatot eredetileg „még meghatározásra váró jelöltként” tüntettek fel.150204a_027.jpgEgyéb szabály- és kampányváltozások:
- Az animációs rövidfilm-jelölések szavazása mostantól minden olyan akadémiai tag számára nyitott, aki regisztrál és megnézi mind a 15 jelölt filmet.
- A nemzetközi játékfilmek jelölési jogosultsága kibővült a menekült vagy menekültstátusszal rendelkező filmkészítőkkel.
- A zenei kategóriákban mostantól korábbi benyújtási határidők vannak: Október 15. az eredeti dalok esetében és november 3. az eredeti filmzenék esetében.
- Az Oscar-díjra minősítő filmfesztiválok, mint például az AFI, Cannes és a Doc NYC, mostantól hozzáférhetnek az Akadémiai adatbázisához és a fesztiváljaik programjairól szóló információkat közvetlenül is megoszthatják tagsággal.

Bár még csak az év elején járunk és jelenleg a bevételi listákat a csak Kínában bemutatott Ne zha 2 vezeti, amit az Egy Minecraft-film követ mely Oscar esélyekre, maximum a technikai kategóriákban pályázhat, az idei év eddig nem kényeztetett el minket emlékezetes filmekkel. Az előzetes várakozások szerint az év előttünk álló premierjei közül Oscar esélyekkel Yorgos Lanthimos novemberben várható Bugonia (Emma Stone, Jesse Plemons) című filmje, Guillermo del Toro novemberben érkező Frankenstein-je, Chloé Zhao decemberben érkező, Shakespeare felesége életét taglaló Hamnetje (Jessie Buckley, Paul Mescal) számíthat. A magam részéről a Safdie testvérek külön készülő, Benny Safdie The Smashing Machine (Emily Blunt, The Rock) és Josh Safdie Marty Supreme (Gwyneth Paltrow, Timothée Chalamet) filmjeiben is érzek Oscar-potenciált. Meglátjuk.
A 98. Oscar-díjkiosztóra 2026. március 15-én kerül sor.

Szólj hozzá