2022. feb 06.

Kik lehetnek az idei Oscar-díj jelöltek?

írta: Filmszakértő
Kik lehetnek az idei Oscar-díj jelöltek?

Úgy érkezik el 8-án az Oscar-jelöltek kihirdetése, hogy az idén még egyetlen más jelentős díjat sem osztottak ki az Álomgyárban!

oscar_statuettes.jpg

A korábbi évektől eltérően úgy érkezik el február 8-án, kedden – hazai idő szerint negyed három körül – az Oscar-jelöltek kihirdetése, hogy az Omikron-variáns miatt az idén még egyetlen más jelentős díjat sem osztottak ki az Álomgyárban. Az Arany Glóbuszokat kihirdették ugyan, de a korábbi szezon-indító eseményt mára látványosan ignorálják a sztárok és a Critics Choice Awards is átkerült márciusra. A kábelszolgáltatók térnyerése és az Akadémia átalakulóban lévő összetétele okozhat néhány meglepő nevet és filmet a listán.

Először nézzük röviden az Akadémia felől a dolgokat.

A 2016-ra datálható #OscarsSoWhite kampánynak köszönhetően az Akadémia igen látványos módon szélesre tárta a kapuit az új tagok előtt. A korábban jellemző évi átlag 300 új alkotó meghívása helyett 2016-ban 683, 2017-ben 774, 2018-ban 928, 2019-ben 842 majd 2020-ban 819 új tagot vett fel a soraiba. 2021-ben ez a szám ugyan csak 375 fő volt, de mindez a pandémiának volt betudható. Más szóval a sokak által matuzsálemi gondolkodású, a korábbi státuszokhoz ragaszkodó Akadémia jelenlegi 9400 aktív tagjából 4421-en az utóbbi hat évben szerezték meg a tagságukat. Az arányokat tekintve az „új tagok” 47%-ot képviselnek, amely igen tekintélyes arány! A tagok számának jelentős növekedése az összetételre is komoly hatást gyakorolt. 2015-ben az Amerikán kívül élő tagok száma mindössze 12 százaléknyi volt, akik aránya mára átlépte a 25 százalékot, és jelenleg már hat kontinens 75 országól mondhatják magukat alkotók Akadémia-tagnak. A sokszínűség arányainak a változása hatással van a jelöltek és a majdani díjazottak megjósolhatóságára is. Eddig a Hollywood-i céhek, szakmai szervezetek díjai igen biztos előrejelzésnek számítottak, lévén az Akadémia tagságának is jelentős részét adták ezek a szervezetek, akik „figyeltek” egymás javaslataira. Csakhogy a nem Amerikában élő és alkotó Akadémia-tagok a fenti szervezeteknek jellemzően nem tagjai, így az ő véleményeik nem jelennek meg a döntéseikben. Ráadásul a „külföldön” élő tagokat hirdetésekkel, ajánlatokkal elérni is sokkal nehezebb. A stúdiók bármennyire is jelentős összegeket költhetnek a marketingre a világ 75 országában található tagságot egyformán elérniük szinte lehetetlen, arról nem is beszélve, hogy az USA nagyvárosaiban tartott vetítésekre és az aktuális sztárokat felvonultató gálavacsorákra való meginvitálásuk is megoldhatatlan. A világjárvány következtében kialakult új kommunikációs csatornák némileg enyhítettek az egyenlőtlenségek leküzdésében, lévén sok esemény költözött át az online térbe. Ennek is köszönhetően ez az első olyan Oscar-szezon, amikor a filmstúdiók már nem küldenek, nem is küldhetnek, a tagoknak megtekintő DVD-ket, a filmjeiket online kell elérhetővé tenniük. Ez szintén kedvez a kis stúdiók filmjeinek, akiknek nem kell a költséges egyedi címzésű megtekintő DVD-k gyártásával és kiküldésével számolniuk. Sok alkotás korábban ezen akadályok miatt nem tudott a széles tagsághoz eljutni. Jelenleg 12.500$ ellenében bármelyik az Oscar-szabályoknak megfelelő film bekerülhet a csak Akadémiai tagok számára elérhető streaming szolgáltatásba. Információim szerint ezen a platformon most 157 film szerepel, amelyek közül kikerülhet a kedden kihirdetésre kerülő tíz jelölt.

Így, ha Amerkián kívüli szemszögből nézzük akkor csak azért, mert a SAG Awards nem jelölte a Legjobb női főszereplőnek Penélope Cruzt a Párhuzamos anyák Almodóvar filmben, vagy Renate Reinsve-t A világ legrosszabb embere című filmben nyújtott alakításáért (a BAFTA igen), a PGA Awards pedig nem emelte ki a Ryûsuke Hamaguchi  fesztivál-kedvenc Doraibu mai kâ (Drive My Car) filmjét, vagy, hogy a DGA Awards biztosan nem fogja Asghar Farhadit A hős vagy Paolo Sorrentinót az Isten keze rendezéséért díjazni, még nem jelenti azt, hogy nem kaphatnak Oscar-jelölést az említett kategóriákban.

Bármenyire is az Amerikai Film Akadémia díja az Oscar, egyre inkább a világ meghatározó filmes díjává alakul át – a szemünk előtt. Ha azt vesszük, hogy három évvel ezelőtt Alfonso Cuarón Roma című filmje mindössze a 11. nem angolul beszélő Legjobb film jelölt volt – 1937-ben Jean Renoir A nagy ábránd című filmje volt az első – majd egy évvel később az Élősködők meg is kapta az elismerést, tavaly pedig a Minari: A családom története kapott esélyt az Oscarra, látható mennyire jelentősen változnak meg a döntések.

A Legjobb film kategória jelöltjeit már részben áttekintettem, így most a további királykategóriák esélyesei következnek.

Legjobb rendezés
Paul Thomas Anderson – Licorice Pizza
Kenneth Branagh – Belfast
Jane Campion – A kutya karmai közt
Ryûsuke Hamaguchi – Drive My Car
Denis Villeneuve – Dűne

Noha Steven Spielberg szerepel a DGA jelöltjei között, ami fontos előrejelzés szokott lenni, a film a kritikai hozsannák ellenére is nagyon gyengén teljesített a pénztáraknál ezért nem számítok a jelölésére. Az amerikai szakma persze nem teheti meg, hogy negligálja Spielberget, de a világ többi részén a szavazók szerintem már közel sem lesznek ennyire tekintélytisztelők és egy remake kivitelezéséért nem biztos, hogy Oscarra terjesztik fel az Álomgyárost. Annak fényében, hogy az utóbbi években Pawel Pawlikowskit a Hidegháború, Thomas Vinterberget a Még egy kört mindenkinek rendezéséért jelölték – és mi is joggal reménykedhedtünk Mundruczó Kornél Pieces of a Woman jelölésében is – esélyesnek látom Ryûsuke Hamaguchi jelölését elgondolkodtató drámai filmje rendezéséért, amely számos kritikusi díjjal rendelkezik már. Denis Villeneuve neve azért is szerepelhet, mert a klasszikus Hwood-i zsánert ő képviseli most a leginkább, Kennetht Branagh addig úgy sem fogja feladni, ameddig nem kap egy Oscart rendezőként, amelyre az idén a legnagyobb esélye Jane Campionnak lesz/lehet/van.

Legjobb férfi főszereplő
Javier Bardem – Az élet Ricardoéknál
Benedict Cumberbatch – A kutya karmai közt
Andrew Garfield – tick, tick … BOOM!
Will Smith – Richard király
Denzel Washington – Macbeth tragédiája

Nagy valószínűség szerint Leonardo DiCaprio megint számos mém főszereplője lesz, ahogy a Ne nézz fel! kiborulós jelenetében az újabb Oscar-jelölés elmaradásán fog kiakadni. Bár az is lehet, hogy a "külföldi tagság" számára a film témája lesz annyira fontos, hogy emiatt a stábot több jelöléssel támogatják meg, mert mindez odahaza látványosan elmaradt. Will Smith 15 év utáni újabb jelölése gyakori beszédtéma lesz, és a kategória végső esélyesének tartott Benedict Cumberbatch jelölése sem lesz meglepetés. Denzel jelölése a témaválasztás miatt (is) kihagyhatatlan, és Javier Bardem rajongói is komoly nézőtábort jelenthetnek az évek óta csökkenő Oscar ceremóniának. Az ötödik esélyesnek leginkább Andrew Garfieldet tartom, egyrészt a Pókember szereplői most nagyon népszerűek, másrész a tick, tick … BOOM! rendezője Lin-Manuel Miranda számomra érthetetlen módon népszerű, ami szintén sokat hozhat a számára. Aki esetleg megszoríthatja az Peter Dinklage a Cyranoban nyújtott alakításával, vagy a fiatal nézők számára közönségmágnes Timothée Chalamet a Dűnéből. És az mekkora lenne már, ha Nic Cage kapna jelölést a Pig szarvasgomba vadászaként?

Legjobb női főszereplő
Olivia Colman – Az elveszett lány
Lady Gaga – A Gucci-ház
Jennifer Hudson – Respect
Nicole Kidman – Az élet Ricardoéknál
Kristen Stewart – Spencer

A női kategória az, amely az idén a legkevésbé jósolható. Biztosra leginkább csak Olivia Colman jelölését mondanám, aki minden szerepében magas színvonalon teljesítve Meryl Streep nyomdokaiba léphet az Oscaron. Gaga és Kidman mögött olyan PR-gépezet sorakozik fel, hogy szinte az lenne a meglepetés, ha nem sikerülne elérni a jelölésüket. Kristen Stewart is elképesztő ütemben próbálja megnyerni a szavazatokat. Szinte naponta jön újabb hír sajtóeseményről, közönségtalálkozóról, ahol a filmjét és az alakítását promózza. Az ügynökei láthatóan komolyan dolgoznak ügyfelük sikeréért. Jennifer Hudson Aretha Franklin megformálása talán még a Dreamgirls Efy-jénél is jobban sikerült, amit lehet, hogy sokan gondolnak hasonlóan, de nem lennék meglepve, amint fentebb írtam, Penélope és Renate jelölésén, de akár még Jessica Chastain is örülhet a Tammy Faye szemei alakítása kapcsán.

Legjobb férfi mellékszereplő
Bradley Cooper – Licorice Pizza
Ciarán Hinds – Belfast
Troy Kotsur – CODA 
Jared Leto – A Gucci-ház
Kodi Smit-McPhee – A kutya karmai közt

Kodi Smit-McPhee vitán felül a kategória esélyese. Jared Leto-tól én már kezdem unni, hogy folyton ennyire szélsőséges többnyire gumival takart alakításokat tol, de sokan vannak, akik szeretik az ilyet. Bradley Cooper szerepe igen rövid PTA filmjében, de annál emlékezetesebb. A Rémálmok sikátorában összesen nem látni tőle annyit, mint ebben az alakításában. Ciarán Hinds már többször bebizonyította, hogy kiváló karakterszínész. Végre ismét egy olyan szerep találta meg, amely esélyt hozhat a számára, különösen úgy, hogy ezért a BAFTA is jelölte. Troy Kotsur számára is a BAFTA-jelölése lehet az ajánló, valamint az, amit a karaktere képvisel. Aki még meglepetést okozhat az a mostanság a bulvár oldalakon is nagyot menő Ben Affelck, aki a George Clooney rendezte Iskola a pult mentén nagybácsijaként alkotott maradandót, de sokan Oscar Isaac-ot is szívesen látnák a jelöltek között a Dűne alakításáért.

Legjobb női mellékszereplő
Cate Blanchett – Rémálmok sikátora
Ariana DeBose – West Side Story
Judi Dench – Belfast
Meryl Streep – Ne nézz fel!
Ruth Negga – A látszat ára

 


Szerintem a kategória egyértelmű esélyese Ruth Negga, aki élete - eddigi - alakítását nyújtja Rebecca Hall filmjében. Aki esetleg megszoríthatja az Ariana DeBose aki kiemelkedett WSS-ből, de itt még Rita Moréno is szóba jöhet, mint jelölt. Cate Balnchett szerintem még önmaga is meglepődött, hogy a GdT filmjéért SAG-jelölést kapott, de ha már, akkor a hírneve talán a kategóriába emelheti, bár Caitriona Balfe, Belfast, és Kirsten Dunst, A kutya karmai közt alakításait több szervezet is sokkal inkább jelölésre valónak tartja. A Belfastból én Dench jelölését szintén a hírneve miatt tartom esélyesnek, noha Balfe valóban emlékezetesebb a filmből. Meryl ennyire könnyed karaktereket ritkán szokott játszani, így talán ez megérhet a rajongóinak egy jelölést, a ruhátlan jelenetéről nem is beszélve.

Hogy a jóslataim mennyire jönnek be az 8-án kedden kora délután fog kiderülni. Ha valaki szeretné élőben követni az eseményeket, akkor az Akadémia alábbi linkjeit ajánlom a figyelmébe!

Twitter URL
https://twitter.com/i/broadcasts/1vAxRkzREVYKl

YouTube URL
https://youtu.be/avbXw0kOlQc


Facebook URL 
https://fb.me/e/2fyyVTN1y

 oscar_statuettes2.jpg

Szólj hozzá

Oscar Oscar-díj Academy Awards #filmszakerto filmszakerto