2024. jan 24.

Oscar-díj jelöltek 2024

írta: Filmszakértő
Oscar-díj jelöltek 2024

oscar2024_fb.pngHárom film is kétszámjegyű Oscar-jelölést kapott az idén, ami nem gyakori és jól mutatja a közösségi média ereje mennyire tolja egyirányba a véleményeket. Éppen ezért különösen meglepő, hogy a Barbie, a film, amely új reményeket hozott a mozizás elmúlása felett kesergőknek, két meghatározó alkotója, Greta Gerwig és Margot Robbie is önálló jelölés nélkül maradtak.

De mindenekelőtt! A LEGFONTOSABB! Mihalek Zsuzsa – és az egész berendező csapat – Oscar-díjra érdemes munkát végzett a Szegény párák filmben! A Zsuzsa keresztnév jó ómen az Oscar-jelölések kapcsán. Nagyon szurkolok, hogy ez továbbra is így legyen! Drukkoltam, hogy a sminkesek és a fodrászok közül is esélyt kap esetleg valaki az Oscar-jelölésre, de ezt a magyar filmrajongó énem, mintsem a realitás diktálta. A filmet, és a mezőnyt látva, az esélyesek között említhetjük a film jelölését mind a két kategóriában, ahol honfitársaink is jelentősen közreműködtek. Hajrá!legjobb_latvany.jpgAhogy az várható volt az Oppenheimer vezet a jelölésekben 13-al, ami eggyel marad el a Mindent Éváról (1950) a Titanic (1997) és a Kaliforniai álom közös 14-es rekordjától. A képzeletbeli dobogón a Szegény párák 11-el, és a Megfojtott virágok 10-el követik, majd már csak a fűvön állva a Barbie 8 jelöléssel. Engem is nagyon meglepett, hogy Greta Gerwig rendezői és Margot Robbie főszereplői jelölés nélkül maradtak. A Warner Bros. kifejezetten boldog lehet, hogy America Ferrara jelölést kapott a Legjobb női mellékszereplő kategóriában, mert különben az a csúfság állt volna elő, hogy az év legsikeresebb filmje „csupán” Ryan Gosling Legjobb férfi mellékszereplő jelölésével képviseltette volna magát a király kategóriákban a Legjobb film jelölés mellett. A helyzet azért is pikáns, mert Ferrara ugyan jelölt volt a Critics Choice Awards-on a Legjobb női mellékszereplő kategóriában, és a SeeHer Awards külön elismerést is megkapta, de sem a GG-n, sem a BAFTA-n, de még a Screen Actors Guild Awardson sem kapott jelölést az Oscar jelöltek közé viszont mégis bekerült. Vajon milyen gratuláló üzenetet kaphatott a rendezőjétől és a kolleginájától?

Ez a kudarc viszont, bármennyire is fura, még akár jól is jöhet a Barbie-nak. Az Oppenheimer dominanciája – már bezsebelte a legjobb filmnek járó Critics Choice Awards-t, Golden Globe-ot és minden fontos egyéb díjra jelölték – vitathatatlan. De emlékezzünk csak 11 évvel ezelőtt mi történt az Argo című film kapcsán. Ben Affleck, a mostanihoz hasonló sokkoló módon kimaradt a Legjobb rendező jelöltjei közül, amely nagyon sok tagot arra ösztönzött, hogy a filmjére adott szavazatokkal kárpótolják. Így eshetett meg, hogy a Legjobb rendezést ugyan Ang Lee kapta meg a Pi élete filmjéért, de az Év filmje mégis az Argo lett. Igaz a tigrissel egy csónakban utazó fiú története bevételei messze elmaradtak az évet nyerő Bosszúállók bevételeitől, éppen kiszorult a Top10-ből, de az Argo még a Top30-ba se jutott be, Jack Nicholson felvezetése nyomán Michelle Obama mégis ezt a filmet olvasta fel a borítékból.Nyilván a két eset nem összemérhető, de a kialakult helyzet akár lépést kényszeríthet ki az Akadémia részéről is. A jelölteket jelenleg az Akadémia szakágai állítják. A rendezők szakága a teljes Akadémiai tagság mindössze 6%-a és köztük a legmagasabb a férfiak aránya, ami 80%. Csak adalék, az öt Legjobb nemzetközifilm-jelöltjeit férfiak rendezték, és az öt dokumentumfilm-jelölésből is csupán kettőt rendezett nő. A színészek 13%-kal képviseltetik magukat a tagságban, ahol az arányok kb. egyenlőek. A két szakág a szavazók ötödét sem éri el, de érdemes lenne megfontolni, hogy a jövőben a királykategóriákban minden szakág megtehesse a saját javaslatait, mert az mégiscsak „meglepő”, hogy a rendezői és főszereplői kategóriából pont azt a két alkotót hagyják ki, ráadásul nőket, akiknek karakán kiállásának köszönhetően jött létre 2023 legnagyobb kasszasikere, amit a kritikusok körében is sikerként lehet elkönyvelni. A jelölésük elmaradása azért is külön meglepő mert, Gerwig jelölt volt a Critics Choice Awardson és a Director Guild of America is jelölte – Scorsese, Lanthimos, Payne és Nolan társaságában. Robbie is hasonló komoly pedigrével rendelkezik, ráadásul a Barbie az Amerikai Film Intézetnél is az Év filmje lett. Persze azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy sok Akadémiai tag számára a Barbie „nem elég komoly” film az Oscar-hoz, és ezért a rendezését és a főszerepének eljátszását sem tartják kimagasló teljesítménynek.

Gerwig ettől még történelmet írt, mert az első női rendező, akinek három filmjét is – Lady Bird, Kisasszonyok, Barbie – jelölték a Legjobb film kategóriában, miközben sajnálatosan szintén történelmi, hogy eközben csak egy alkalommal jelölték a Legjobb rendezésre.

Hogy könnyed filmmel egyre inkább nem lehet Oscar-t nyerni, és az Akadémia nemzetközivé válását is jól példázza – az A24 és a Neon forgalmazók hibátlan online-stratégiájának működése mellett –, hogy a Legjobb rendező kategóriában Justine Triet, Egy zuhanás anatómiája, és Jonathan Glazer az Érdekvédelmi terület rendezői kaptak még jelölést. Így most Gerwig helyett Triet az egyetlen és mindössze a nyolcadik nő, akit valaha jelöltek ebben a kategóriában.

A jelöltek bejelentését felvezetve Janet Yang, az Akadémia elnöke külön kiemelte, a tagság száma elérte a 11 ezret és rekordszámú, 93 országból érkeztek a szavazatok, tehát az Oscar-díj tényleg nem Hoollywood, és azon belül is belső Beverly Hills magánügye már. A sokszínűség pl a dokumentumfilm kategóriában is tetten érhető, ahol négy nem angol nyelvű alkotás versenyez. Az ukrán 20 Days In Mariupol, a részben kanadai, de hindi nyelvű 2022-es To Kill A Tiger, a chilei The Eternal Memory és a tunéziai Négy nővér. Az egyetlen angolnyelvű film is, a Bobi Wine: The People's President ugandai témát dolgoz fel a NatGeo által. Itt engem meglepett, hogy az Oscar-díjas Davis Guggenheim Michael J. Fox-ról szóló Still filmje nem kapott jelölést.

A csalódások sorába tartozik még:

  • Leonardo DiCaprio nem kapott jelölést a Legjobb férfi főszereplő kategóriában, bár a SAG-jelöltek között sem volt ott a neve, így a jelöletlensége nem annyira meglepő.
  • A Megfojtott virágok kimaradt az adaptált forgatókönyvek versenyéből.
  • Charles Melton (May December) sem került a jelöltek közé, pedig GG, Critics Choice Awards és még további, közel ötven jelölést kapott az alakítása. Sztem sokan nem látták a filmjét.
  • Willem Dafoe csak nekem hiányzik a Szegény párák alakítása kapcsán? Mark Ruffalo van helyette.
  • A legjobb rendező kategóriában nálam nem meglepetés, hogy Bradley Cooper a Maestro kapcsán kimaradt, az már inkább, hogy főszereplőként jelölést kapott. Az Eredeti forgatókönyv és a Legjobb film kategóriákat értem, elvégre akinek Spielberg a producertársa, ott a jelölés borítékolható.
  • Alexander Payne, a Téli szünet rendezője szintén meglepő módon kimaradt a kategóriából, miután a DGA is jelölte.
  • Cord Jefferson, az American Fiction rendezője sem lehet maradéktalanul boldog a filmje öt jelölésével, mert rendezők közé neki sem került fel a neve.
  • The Color Purple címmel Spielberg egyszer már megjárta, most Oprah került hasonló helyzetbe, mert a filmje csak egy jelölést kapott Danielle Brooks személyében Legjobb női mellékszereplő kategóriában.
  • Nekem személy szerint vérzik a szívem, hogy az Air – Harc a legendáért egy jelölést sem kapott, ahogy a Saltburn sem. A Ferrari, A gyilkos és a Priscilla nálam egy jelölést sem érdemeltek, így ezeken nem csodálkozom. De hogy Robert Richardson operatőr és William Goldenberg vágó nem kaptak jelölést a Nike-sztoriért azt nagyon nehezményezem!
  • Miközben Edward Lachman A gróf fényképezéséért megkapta harmadik jelölését a Távol a mennyországtól (2003) és a Carol (2016) után.
  • A Zac Efron, Jeremy Allen White főszereplésével készült Vaskarom pedig későn szállt ringbe, így szintén jelölés nélkül maradt.

Az egyéb díjak mellett a királykategóriák várható sikereiben a szakszervezetek jelölései voltak a mérvadóak – eddig. Nos az Akadémia csupán három esetben jelölt mást, mint a színészek céhe. Margot Robbie helyett Sandra Hüllert (Egy zuhanás anatómiája) Willem Dafoe helyett Mark Ruffalót a Szegény párákért és a Ferrariból Penélope Cruz helyett America Ferrarát. Mondhatnánk, hogy minőségi cserék, de Penélopét picit sajnálom; olasz mamma-ként nekem messze kimagaslott a filmből.
A rendezők céhe csupán két helyen jelölt más a rendezők között, miközben a Legjobb film jelöltjeik teljesen megegyeznek az Akadémia listájával.

És a különlegességek:

  • A színészi kategóriákban tíz személy először kapott jelölést – Emily Blunt, Danielle Brooks, Sterling K. Brown, Colman Domingo, America Ferrera, Lily Gladstone, Sandra Hüller, Cillian Murphy, Da'Vine Joy Randolph és Jeffrey Wright
  • Miközben három korábbi díjazott is kapott jelölést – Jodie Foster, Emma Stone és Robert De Niro.
  • Emma Stone a második nő, akit színészi és a Legjobb film kategóriában is jelöltek ugyanabban a filmben, Frances McDormand után, aki A nomádok földje kapcsán érte ezt el.
  • Steven Spielberg tizenharmadik produceri jelölése abszolút rekord. 1951 óta, amikortól a producereket önállóan nevezik meg, senkit sem jelöltek ennyiszer a Legjobb film díjára.
  • A Legjobb film kategóriában három olyan alkotás is versenyez, melyeket női rendező jegyez. Barbie, Egy zuhanás anatómiája, Előző életek. Egyébként erős női történeteket találunk a jelöltek között elég csak a Nyad, vagy a May December filmeket említeni.
  • Martin Scorsese pályafutása 10. legjobb rendezői jelölését kapta. Ezzel ő minden idők legidősebb és egyben a legtöbb jelöléssel rendelkező élő rendező jelöltje, kettőre megközelítve az abszolút rekorder William Wyler 12 jelölését.
  • Bradley Cooper a negyedik olyan rendező, aki saját magát másodszor is Oscar-jelölést érően instruálta Laurence Olivier, Warren Beatty és Clint Eastwood után.
  • Az ötödik egymást követő évben a Legjobb film kategóriában legalább egy filmet nő rendezett.
  • A hatodik egymást követő évben legalább egy nem angol nyelvű filmet jelöltek egy írói-, és a Legjobb film kategóriában.
  • Hayao Miyazaki a negyedik jelölésével beállította a legtöbb Animációsfilm-jelölés Pete Docter által tartott rekordját. Docter már három Oscarral is rendelkezik, míg A fiú és a szürke gém filmmel visszavonuló japán mesternek ez lehet az utolsó esélye a díjra.
  • Thelma Schoonmaker, Martin Scorsese állandó alkotótársa kilencedik jelölésével rekorder a filmvágás kategóriában.
  • Diane Warren 15. jelölését kapta az Eva Longoria rendezte Flamin' Hot: Egy pikáns sikertörténetThe Fire Inside” betétdaláért. Talán most megkapja a szobrot érte?
  • John Williams: a külön kategória! 49. zeneszerzői jelölésével tovább erősíti vezető pozícióját. Összesen már 54. jelölése van (ötöt a Legjobb betétdalért kapott), amivel tovább közelít Walt Disney legendás 59 jelöléséhez! Nem mellesleg 91. évével Williams a legidősebb, akit valaha a díjra jelöltek.

És végül, de nem utolsósorban a platformoknak vagy a stúdióknak van több jelölésük? A válasz: Attól függ honnan nézzük. Ha önálló egységként kezelünk minden gyártót, akkor a Netflix 18 jelöléssel ver mindenkit, míg a második helyen hármas holtverseny van a 13-13 jelöléssel álló Apple Original Films, a Searchlight és az Universal között. Viszont, ha különböző leányvállalatokat összevonjuk akkor a Disney vezeti a listát 20, majd az Universal következik 18 jelöléssel; szóval mondhatjuk, hogy kb egálban vannak a nagyok.

Az idei Oscar-jelöltek február 12-én gyűlnek össze az éves Oscar-jelölti ebédre. Az Oscar-szavazás utolsó fordulója február 22-én 9 órától február 27-én 17 óráig tart.
A 96. Oscar-gálára pedig március 10-én kerül sor.960_timeannounce_aframe_2048x1152_db_r2.webp

 

Szólj hozzá

Oscar Oscar-díj Academy Awards #OscarsFanFavorite