2024. már 09.

Oscar-t nyerni a legnagyobb filmes dicsőség

írta: Filmszakértő
Oscar-t nyerni a legnagyobb filmes dicsőség

De az megvan, hogy a szobor sosem lesz a tiéd, igazából csak kölcsönbe kapod?

default_lots_of_academy_award_statuette_in_cyber_atmosphere_an_1.jpgAz Oscar-díj átadók alkalmával mára állandó műsorelem, amikor a közvetítés egy adott pontján látványosan köszönetet mondanak a szavazatokat kb. a kezdetek óta összesítő és felügyelő PricewaterhouseCoopers könyvelőcsapatának – történik ez töretlenül a boríték csere utáni időszakban is. Pedig, ha már a PwC neve elhangzik, az Akadémia a jogi képviselőinek is lelkesen köszönetet mondhatna, mert ahogy őket védik, úgy nem védenek mást senkit. Van is erről egy Hwood-i vicc:

- Miért nem támadják meg a cápák az ügyvédeket?
- Szakmai tiszteletből!

Kevés olyan cég van, amelynek az értékeire, a megjelenésére, a brandingjére olyan árgus szemekkel figyelnének, mint az A.M.P.A.S., vagyis az Oscar-díjakat kiosztó Academy of Motion Picture Arts and Siences esetében.
Magam is igyekszem rá figyelni, de többnyire hanyagul én is csak annyit írok, hogy Oscar, holott hivatalosan minden alkalommal úgy kellene írnom: OSCAR®. És nem csak ezt az szót, hanem a díjátadóval kapcsolatban az olyan szavakat is, mint az OSCARS®, ACADEMY AWARDS®, ACADEMY AWARD®, A.M.P.A.S. ® és az „OSCAR NIGHT®” kifejezést is. A védjegyoltalom magára szoborra is vonatkozik, így még a sziluett megjelenítésekor is kötelező a forrás és a copyright megjelölés a következőképp: ©A.M.P.A.S. ®
Amikor tavaly Szántó Istvánnal, a budapesti Spago séfjével a rádióműsoromban beszélgettem, aki Woflgang Puck meghívására két éve magyar ételekkel kápráztatta el a Kormányzói bál közönségét, kérdeztem tőle, hogy a sztárséf aranyozott OSCAR®-szobor formájú füstölt lazacának a kivágó formájából kapott-e, azt válaszolta, azokkal kizárólag csak Puck úr rendelkezik.
A szobrot és annak a sziluettjét – valójában valamennyi grafikai felhasználását – 1975-ben helyezték védjegy oltalom alá. Négy évvel később, 1979-ben további szigorítást eszközöltek és akkor már az „Oscar” és az „Academy Awards” kifejezéseket is regisztrált védjegyoltalom alá helyezték. Hogy miért? Az ok egyszerű: egyre több cég és vállalkozás kezdte el használni Hollywood kedvenc aranyfiguráját saját szolgáltatása minősítéseként. Az A.M.P.A.S. ® szerint illetéktelenek visszaéltek az őt szimbolizáló képmással és névvel saját márkájukat erősítve. Ez pedig szigorúan tilos! Az OSCAR® hivatalos honlapja szerint a díj mögött álló szellemi tulajdon védelme fontosabb, mint valaha: „A filmiparban régóta elismert presztízsünk az évek során azért nőtt, mert a közönség az Oscart kizárólag művészi és technikai teljesítményen alapuló díjként ismeri el, és mert gondot fordítottunk az Oscar-szimbólum integritásának megőrzésére.”

Noha a védjegyoltalom már lassan 50 éve érvényben van, az Akadémia csak az elmúlt évtizedekben kezdett agresszívan pereskedni a szerzői jogok megsértésével kapcsolatos esetek miatt. John B. Quinn ügyvéd, az Akadémia főtanácsadója szerint fontos, hogy megakadályozzanak minden olyan tevékenységet, amely megpróbálja kihasználni a díj jelentőségét és felhígítani annak művészi értékét.
A saját bőrükön tapasztalhatták meg a Royal Caribbean, a Saatchi & Saatchi, a Prince Sporting Goods vagy az United States Postal Services nagyvállalatok, akik szolgáltatásuk színvonalát a díjátadóhoz és a szoborhoz hasonlították, vagy például az az Észak-Hollywood-i cukrász is, aki engedélyek nélkül használta süteményeihez az OSCAR®-szobor sziluettjét, hogy milyen kíméletlenek az A.M.P.A.S.® ügyvédei, ha kliensük értékeiről van szó.
„Nem szabad, hogy a védjegyek kereskedelmi cikkekké váljanak, amelyeket meg lehet vásárolni és el lehet adni a piacon” – hangsúlyozza Quinn.
A legtöbb esetben ez a jogsértő reklám azonnali visszavonását és/vagy készpénzes kártérítést eredményezett. Bizonyos esetekben azonban, amikor a jogsértő makacsabbnak bizonyult, az A.M.P.A.S.® kész volt bíróságra is vinni az ügyet – még akkor is, ha nem volt biztos a sikerében.
2005-ben az A.M.P.A.S.® beperelte a RAI olasz televíziós csatornát, amiért az az „Oscar” szót használta, amikor a csatornáin olyan díjátadókat reklámozott, mint a „divat Oscar”, a „sport Oscar” és az „Oscar del Vino”. Három év (és ki tudja, mennyi ügyvédi költség) után a védjegybitorlási kérelmet az amerikai kerületi bíróság, Kalifornia központi tanácsa végül elutasította, mondván a tévétársaság jóhiszeműen használta az elnevezéseket, de ettől még a RAI egy életre megtanulta a leckét. 93_bs_0028_2_1.jpgA szobrok még ennél is különlegesebb védelem alatt állnak.
Az első díjátadó óta 3.395 db talált belőlük gazdára. A ritkaságok iránti kereslet kiaknázásra gondolt egy ügyeskezű texasi férfi is 2014-ben, aki házi műhelyében készített néhányat, melyek elkezdett árulni az eBay és az Etsy platformokon. Messzire nem jutott, mert az A.M.P.A.S.® pert indított ellene hamis szobrok gyártása, importálása és értékesítése miatt. A bíróság helyt adott a keresletnek és az ügyes kezű barkácsolót 375 000 dollár (kb 135 millió forint) kártérítés megfizetésére kötelezték szerzői jog és védjegybitorlás miatt.
2015-óta bíróság által kimondatott szigorú szabályok vonatkoznak arra is, hogy ki adhat el és ki nem adhat el egy szobrot, valamint arra is, hogy kinek és mennyiért. Nagyjából soha, senki, sehol, senkinek.
„Arra a következtetésre jutottunk, hogy az akadémia «Oscar» néven ismert karcsú, kardra támaszkodó izmos alakot mintázó arany szobrocskája, amelyet világszerte a kiemelkedő filmes teljesítmény megkülönböztető szimbólumaként ismernek el... jogosult a védelemre” – állt az ítéletben. Eddig körülbelül 150 szobor adtak el, de inkább úgy érdemes fogalmazni: cserélt gazdát. Az is igaz, az eladások többnyire 1951 előtt történtek, amikor az Akadémia megalkotta azt a szabályt, amely szerint tilos az Oscar-díjat eladni, hacsak nem maga az A.M.P.A.S.® kap lehetőséget arra, hogy előbb visszavásárolja azt a fejedelmi 10 dollárért (ma már 1 dollárért). /Nem mellesleg, ha megsérül a szobor javítani is csak az A.M.P.A.S.® hivatott, akik külön koffert küldenek érte és csak abba csomagolva lehet visszaküldeni nekik a reparálásra./

default_lots_of_academy_award_statuette_in_cyber_atmosphere_0.jpgNéhány emlékezetes eset azért így is napvilágra került.
Az 1939-es Elfújta a szél Legjobb filmnek járó szobrocskát például 1999-ben Michael Jackson 1,54 millió dollárért vásárolta meg! Az 1941-ben az Aranypolgárért Herman Mankiewicz-nek a Legjobb forgatókönyvért megítélt Oscar-díjat 2012-ben 588.455 dollárért adták el! David Copperfield bűvész pedig Michael Curtiz rendezőnek a Casablanca rendezéséért megítélt Oscar-díját vásárolta meg ismeretlen összegért, hogy a hálószobájában tartsa inspirációként, de napjainkra állítólag már ő is megvált tőle és az új tulajdonos személyét homály fedi.
Steven Spielberg, aki maga is többszörös Oscar-díjas, ezen a téren is kivétel, mert ő három Oscar-díjat vásárolt meg, hogy azokat visszaadományozza az Akadémiának. Az eladók személye nem került nyilvánosságra, tudomásom szerint, de Spielberget ismerve idős (rászoruló) alkotók lehettek.
Nem volt ilyen szerencsés viszont a 12-szer jelölt, kétszeres Oscar-díjas Joseph C. Wright látványtervező unokaöccse, aki nagybátyja 1985-ös halála után harminc évvel úgy döntött áruba bocsájtja az egyik relikviát.  Az A.M.P.A.S.® ügyvédei felfigyeltek az ügyletre és az értékesítést intéző aukciósházat, valamint a Wright örököst is arra kötelezték, hogy a 79.200 dollárért eladott szobrot haladéktalanul vásárolják vissza.
Közel 30 év alatt a Quinn és Los Angeles-i ügyvédi irodája, a Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan mintegy tucatnyi pert indított az A.M.P.A.S.® nevében az Oscar-szobrok eladásának leállítása érdekében. Az iroda körülbelül 100 levelet küldött szét a leendő eladóknak. Először tisztelettel emlékeztetik őket a szabályokra, de aki megmakacsolja magát azt már felszólítják hagyjon fel a cselekménnyel, ami általában megteszi a hatását. Ha mégsem, akkor a bíróság hoz ítéletet többnyire az A.M.P.A.S.® javára.
Szóval egy jótanács: Ha eladnád az Oscar-szobrod, akkor véletlenül se nyilvánosan tedd, hanem a lehető legnagyobb titokban, mert az A.M.P.A.S.® még lehet azt is tudja mikor veszed elő, hogy letörölgesd róla a port .

A 96. Oscar-díj várható eredményeiről itt írtam részletesen.

93_bs_0102_1.jpg

©A.M.P.A.S. ®

Szólj hozzá

Oscar Oscar-díj Academy Awards #OscarsCheerMoment #OscarsFanFavorite