2022. nov 15.

A 95. Oscar-díj várható jelöltjei

írta: Filmszakértő
A 95. Oscar-díj várható jelöltjei

A Legjobb film kategória jelöltjeinek előzetes névsora már körvonalazódni látszik

93_bs_0102.jpgAz Akadémia a múlt héten jelentette be Jimmy Kimmel visszatérését, mint az átadó házigazdája, ami jótékony hatással lehet a nézettségre, de a legfontosabb nézőcsalogatónak továbbra is a jelölt filmek tekinthetők. Az idei évben komoly az esély rá, hogy a szoborért folytatott versenyben többségben lesznek a blockbusterek.

A mai napon, 2022. november 15.-én jár le az Amerikai Film Akadémia által adott határidő, ameddig a 95. Oscar-díjátadó figyelmébe lehet ajánlani az általános jelölteket. Ezek szerint a stúdióknak, kábelszolgáltatóknak és a jelölést fontolgató független gyártóknak, vagy akár magánszemélyeknek, akik teljesítik a feltételeket, a mai napig kell eljuttatniuk az Akadémia felé, hogy a 2022. januártól 1-től december 31-ig bemutatott, vagy bemutatásra kerülő filmjeik közül mit, és miként szeretnének versenybe küldeni az arany szoborért. Az előzetes szavazás december 12-15. között lesz. A Short-list bejelentésére december 21-én kerül sor, a támogatási időszak pedig december 31-én zárul. A végső jelöltekre január 12-17 között lehet szavazni, akiknek a névsorát 2023. január 24-én jelentik majd be. A végső szavazás 2023. március 2. csütörtök és 7. kedd között zajlik majd, hogy a március 12-i ceremóniára már minden név a megfelelő borítékba kerülhessen.ampas_best_picture.jpgAz eddig bemutatott filmek alapján úgy tűnik a versenyben többségben lehetnek stúdió-blockbusterek, amelyek az elmúlt években egyre kisebb arányban szerepeltek a Legjobb film legesélyesebbnek tartott jelöltjei között – ami reményteli nézettségi lökést is adhat az idei Oscar-ceremóniának.titanic1.jpgAmikor a James Cameron rendezte Titanic –, amely minden idők legtöbb bevételt hozó Legjobb film nyertes lett, azóta 2,2 milliárd dolláros jegyeladást produkálva világszerte, – 1998-ban elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar-díjat, csak Amerikában több mint 55,3 millió néző követte a közvetítését. Az elismerésért versengő kasszasikerek közé tartozott még a Lesz ez még így se! és a Good Will Hunting is, melyek az éves bevételi lista Top 10-ben szerepeltek. Versenyben volt még a Szigorúan bizalmas, amely a 27., és az Alul semmi, amely a 47. helyen szerepelnek az 1997-ben bemutatott filmek világviszonylatú bevételi listáján. Ezzel szemben a tavalyi jelöltek közül a Dűne már az éves Top10-be sem jutott be, csak 12-ik volt, míg a sorban utána következő jelölt a West Side Story az 52. helyen található. Beszédes adat, hogy Spielberg musical adaptációja és a további nyolc jelölt összbevétele nem érte el a Dűne bevételeinek a felét – amiről itt írtam korábban részletesen. Ez az adat sajnos arról is árulkodik, hogy a stúdiók részéről más jelent(ett) a „Legjobb film”-fogalma. A művészi értékek és a bevételtermelés közötti viszonyban egyértelműen ez utóbbi felé tolódott el a hangsúly. Persze a különböző kábelszolgáltatók és az internet is hatással vannak a szabadidőnkre, de ha az éves bevételi adatok csúcsait nézünk, a mozipénztáraknál az egyes filmekre hagyott összegek egyre többször lépik át a milliárdos határt, ami azt jelenti bőven vannak még olyan filmek, amelyekre „elmegyünk mozizni”!darkknight.jpgAz Oscar-díj átadó nézettsége a Titanic sikerét követően kezdett látványos zuhanórepülésbe, mivel a jelöltek mezőnyét a független forgalmazók által készített, többségében szélsőséges társadalmi problémákat túlságosan drámai és „a szimbólumok mögött nehezen felfedhető jelentéstartalommal rendelkező” filmek kezdték uralni. A rajongók számára az utolsó csepp a pohárban a 2008-as év volt, amikor az év legnagyobb bevételét termelő és kritikailag is sikeresnek mondható A sötét lovag nem került be a Legjobb film jelöltjei közé. Az Akadémia elnöksége érezve a probléma súlyát, az akkori elnök, Sid Ganis vezetésével ismét* tízre emelte a Legjobb film kategória jelöltjeit, így remélve olyan stúdiófilmek versenybe kerülését, amelyekért több tízmillió mozilátogató rajong. (* Legutóbb 1943-ban, a 16. ceremónián volt 10 jelölt, amikor a kategóriát még Egyedülálló filmnek, Outstanding Motion Picture hívták. A szobrot akkor a Casablanca vitte el!) A siker felemás lett. Az újra tíz jelöltet felvonultató évben a modern idők legalacsonyabb költségvetésével és legalacsonyabb bevételével rendelkező A bombák földjén történelmi vereséget mért, az akkor minden idők legnagyobb költségvetésével és jelenleg is a történelem legtöbb bevételt hozó mozifilmjére, James Cameron Avatarjára. A nézők csalódottságát jól példázza, hogy miután Tom Hanks a borítékot feltépve nem az Avatart olvasta fel, a nézők 80%(!) azonnal elkapcsolt, meg sem várva Kathryn Bigelowék köszönőbeszédét.

Az idei kínálatot elnézve nagy esély van a stúdiók filmjeinek a térnyerésére és a több milliárd dolláros bevételeket hozó blockbusterek visszatérhetnek a jelöltek listájára – ideális esetben hatalmas nézettségi ugrást eredményezve a ceremónia számára (is). A jelöltek közé kerülhet a Paramount üdvöskéje, a megunhatatlan Tom Cruise főszereplésével készült Top Gun: Maverick, amely világszerte 1,4 milliárd dolláros bevételt ért el. A filmet a kritikák sem kaszálták el és kétség sem fér hozzá, hogy 2022 legklasszikusabb értelemben vett moziélménye volt. Esélyesként tekinthetünk továbbá Ryan Coogler Fekete Párduc 2. rendezésére is, amelynek a kritikai fogadtatása már jóval megosztóbb, de a nyitó hétvégéje adatai alapján az éves összesítés Top10-Top5 filmjéről beszélhetünk, és még hátra van Cameron régóta várt folytatása, az Avatar: A víz útja is, amely egy hónap múlva érkezik majd a mozikba. A Legjobb film kategóriába várom még Matt Reeves Batman (Warner Bros.) adaptációját, Baz Luhrmann Elvis (Warner Bros.) filmjét és a Dan Kwan és Daniel Scheinert rendezte Minden, mindenhol, mindenkor (A24) rendezését is, amely az idei év legújszerűbb filmélménye volt számomra.

Ha a tippjeim beválnak, akkor a Legjobb film jelöltjeinek együttes bevételei mind az amerikai, mind a globális jegyeladások tekintetében soha nem látott értéket képviselhetnek. Az első Fekete Párduc 1,4 milliárd $ keresett globálisan, az Avatar 2,9 milliárd $ uralja a bevételi trónt így a folytatásaik is jó eséllyel készülnek a pénztárak leigázására. Tom Gun mosolya a repülő ablakából 1,48 miliárd $ hozott össze. A Batman, az Elvis és a Minden… bevételei szerényebbek, de hárman együtt ők is hoznak +1,1 milliárd $ bevétel felett, ami nem rossz.

Amikor ennyire különböző, de alapvetően jó és szerethető filmek szállnak versenybe, az mindig jelentősebb kollektív érdeklődést vált ki a filmek iránt is, mert a jelölések bejelentését követően a „konkurens” filmekre is szánnak időt a rajongók, miközben magára a televíziós közvetítésre is jóval nagyobb érdeklődés irányul. A Legjobb film lehetséges jelöltjeinek tízre történő visszabővítése mögött pontosan ez a szándék állt.

Hogy összefüggés van az Oscar-díj közvetítésének nézettsége és a fődíjra pályázó filmek bevételi eredményei között, arra számos bizonyítékot lehet felhozni. A 2019-es közvetítésre 29,6 millió néző volt kíváncsi, ami messze elmaradt az ideálistól, de a 2018-as 26,5 millióhoz képest emelkedett, mivel a nézők a Csillag születik, a Bohém rapszódia és a Fekete Párduc csatájának a végkimenetelére kíváncsiak voltak.  A nézettség egy évvel később, amikor az Élősködők írt történelmet, ismét 23,6 millióra esett vissza. A COVID-19 járvány idején a nézettség, a mozi látogatottság összeomlása után 2020-ban minden idők legalacsonyabb szintjére zuhant: 2021-ben 10,4 millió néző követte, amint a nagyon megosztó – és a nagyközönség által teljesen érdektelennek tartott – A nomádok földje nyert. Ehhez képest már sikernek számít, hogy tavaly 16,6 millió néző követte a CODA sikerét. Meggyőződésem, hogy a közönség többsége a Dűne sikerére számított, amely tíz jelöléséből így is hatot díjra váltott köztük Sipos Zsuzsannával.

Az Oscar verseny korábbi írott és íratlan szabályait talán mindenkinél jobban Harvey Weinstein – akinek üzelmeiről is szóló Azt mondta című film november 17-én érkezik a hazai mozikba – alakította át, amikor tudatosan minden marketingeszközt bevetve csúcsjelöléseket célzott meg filmjeivel. A tulajdonában álló Miramax Szerelmes Shakespeare című filmje 13 jelölése a 71. ceremónián már önmagában roppant meglepő volt.

Esélyesnek mindenki a Ryan közlegény megmentése eposzt tartotta, amely igaz csak 11 jelöléssel bírt, de a kritika már akkor is sokkal komplexebb mozinak gondolta mint John Madden romantikus rendezését, és, hát Spielberget nem volt szokás legyűrni a saját pályáján. Beszédes adat, hogy míg a szerelmesfilm a nyitó hétvégéjén csupán 224,012 $ hozott, a háborús eposz 30,5 millió dollárt. Igaz a Miramax gépezet végül, az Oscar esőnek köszönhetően 289 millió$ világbevételt kaszírozott, Spielbergék közel 500 milliós bevételének árnyékában.

Weinstein, majd a követői, együttesen kezdték rávenni az Oscar-szavazókat, hogy olyan filmeket támogassanak, amelyek nem rendelkeztek a nagy Hollywood-i stúdiók marketing- és forgalmazási erejével. A Miramax különleges, ajándékcsomagokkal és kiváltságokkal gazdagított zártkörű vetítései hamar nagyon kedvelt társasági események lettek az Akadémia kevésbé aktív tagjai körében, akik szavazataiért komoly csata indult. Weinstein bukásához a versenyt befolyásoló tisztességtelen üzelmei is nagyban hozzájárultak, de azok az „utak” és „eszközök”, amelyeket kitaposott mára szerves részévé váltak az „Oscar-játéknak”. A független filmek ma már jobban ki tudják harcolni azt a „ragyogást”, amit korábban csak a stúdiók alkotásai voltak képesek elérni. Azzal, hogy az esélyek elsimultak a stúdiók és a független gyártók között és így „tisztességesebb a verseny” az csak részben igaz, mert kábelszolgáltatók térnyerése újra átírta a játékszabályokat. Azzal, hogy a filmszínházakban jelentős nézettségű filmek újra versenybe szállhatnak az egyensúly egy ideig helyreállhat. A stúdiók kezdik belátni – és hinni benne – hogy a látványon felül a tartalom is fontos a sikerhez, miközben a független filmek forgalmazói előtt is megnyílnak a nézettséget növelő lehetőségek akár a platformokkal kötött szerződések útján; miközben a kábelszolgáltatók is belátják, a tartalmaik mozikba küldésével nem vesztenek (jelentősen) előfizetőket.

Ha ez a tendencia tartósan eluralkodik, akkor azzal Oscar mindenképpen nyer, és remélem mi nézők is.

A 95. díjátadó 2023 március 12-én lesz. Érdeklődéssel várom, lesz-e idén olyan magyar TV-csatorna, amelyik elhozza a hazai nézőknek az eseményt.

93_bs_0028_2.jpg

Credit. A.M.P.A.S.

Szólj hozzá

Oscar Oscar-díj Dűne FeketePárduc Academy Awards #OscarsCheerMoment #OscarsFanFavorite TomCruise TopGunMaverick TopGun @elvisklubhungary