2023. aug 18.

Tovább mélyül a válság Hollywoodban

írta: Filmszakértő
Tovább mélyül a válság Hollywoodban

A WGA és a Marvel VFX szakemberei újabb határozott lépéseket tettek a stúdiók ellen.

hwood_strike5.jpgA WGA által május 1-én bejelentetett sztrájkja mellé július 13-án csatlakozott a színészeket tömörítő SAG-AFTRA is és a két (valójában három) szervezet gyakorlatilag azóta blokkolja az álomgyárat. A streaming szolgáltatók számára kiemelten fontos szeptember elején hagyományos EMMY-díjátadó is bizonytalan időre elhalasztásra került. Augusztus 11-én annyi történt, hogy a másik oldalt képviselő Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) tárgyalói leültek a sztrájkolókkal és arról egyeztettek, mely témák kerüljenek majd az asztalra, ha és amennyiben a tárgyalások megkezdődnek. Erre vonatkozó időpontról viszont nem tudni továbbra sem. A két fél még mindig igen távol áll egymástól egy sor kulcsfontosságú kérdésben, ilyen többek között a televíziós személyzeti minimum, valamint a forgatókönyvírók heti fizetése és a streaming nézettség-alapú részesedése.

Mára virradóra a WGA új közleményt adott ki, amelyben felszólította a trösztellenes szabályozó hatóságokat, vizsgálják meg a streaming piac főbb szereplői, a Netflix, az Amazon és a Disney tevékenységét és akadályozzák meg a terület konszolidációját. Álláspontjuk szerint a három főszereplő olyan közös piaci hatalmat halmozott fel, amely a bérek csökkenéséhez és a nézők választási lehetőségeinek korlátozásához vezetett. A céh azzal is érvel, hogy a szolgáltatók egyértelműen bebizonyították, „visszaélnek erőfölényükkel”, kárt okozva versenytársaiknak, alkalmazottjaiknak és alvállalkozóinak. A további konszolidáció azt is eredményezi, hogy az írók munkalehetőségei is jelentősen beszűkülnek.
„A média- és szórakoztatóiparban minden olyan fúziót meg kell akadályozni, amelyben jelentős streaming szereplők vesznek részt, beleértve a kisebb vagy potenciális versenytársak felvásárlását is” - érvel a szakszervezet.
A WGA már korábban is adott ki jelentéseket és tanúvallomásokat a nagy cégek erőfölénnyel való visszaéléséről. 2021 decemberében egy igen éles hangú jelentésben öt nagy médiafúziót – köztük az AT&T-Time Warner, a Comcast-NBCUniversal és a Disney-Fox egyesülést – a trösztellenes jogérvényesítés kudarcának példájaként bírálták.
A legújabb közlemény a korábbiaknál jobban összpontosít a Netflixre és az Amazonra. A jelentés szerint a Netflix korábban innovatív szereplő volt a piacon, de mára olyan „erős, több céget is magában foglaló szereplővé vált, amely az áremelésre, a vertikális integrációra és a munkavállalókkal szembeni erőfölényének érvényesítésére összpontosít".
A WGA az Amazon kapcsán azt emeli ki, hogy „ragadozó árképzést és más versenyellenes gyakorlatokat folytatott”, a platformmonopólium elérése érdekében. Ennek alátámasztására a MGM felvásárlási folyamatát hozzák fel.
A Disney-vel szemben is azt emelik ki, hogy szintén agresszív vertikális integrációt folytatva kebelez be kisebb gyártó cégeket miközben úgy csökkentette játékfilmes termelést, hogy a szolgáltatásának emelte az árait.
„Mindegyikük a végletekig fokozza a versenyellenes vertikális integrációt, streaming szolgáltatását a saját gyártású tartalmak falakkal körülvett övezetévé alakítja – ez egy olyan modell, amely a konkurens, a körön kívüli producerektől származó független tartalmak elérhetőségének korlátozására, az alkotók alul fizetésére épül” – zárul a közlemény.hwood_strike2.jpgTény és való, hogy a gigacégek Wall Street-i öltönyöseit sokkal nehezebb meggyőzni szakmai érvekkel, mint a korábbi filmipari nexusokkal bőven rendelkező stúdióvezetőket. Jelen állás szerint az AMPTP teljesen figyelmen kívül hagyja a sztrájkolók érdekeit és arra törekszik, hogy a tartalékaik kiürülésével kénytelenek legyenek elfogadni a sokkal rosszabb feltételeket. A valós tárgyalások megkezdésére szeptember közepe után lehet számítani és októberre lehetséges a megállapodás - legjobb esetben. November és december már annyira az évvége + az Oscar-szezon, amikorra a megállapodásnak meg kell(ene) születnie. A pesszimista jóslatok csak jövő tavaszra gondolják a megegyezés létrejöttét, amely hatalmas károkat okozna minden oldalon. Az nem megoldás, hogy néhány „sztár” a sztrájk alól felmentő külön engedéllyel itt-ott nyilatkozgat. Ha az évvégi nagy filmes dömpingben a színészek nem szállnak be a promóciós kampányokba az hatalmas bevétel kiesés(t okozhat), ami már az öltönyösök bónuszait is érintheti.

 

Eközben a Marvelnél is szakszervezet létrehozásáról döntenek a VFX szakemberek

A Marvel stúdió vizuális effekteket (VFX) készítő csapata augusztus 21-én kezdi meg saját szakszervezet felállítására vonatkozó szavazását. A szavazólapokat szeptember 11-ig kell majd leadni, a szavazatszámlálásra pedig szeptember 12-én kerül sor.
Az augusztus elejére dátumozott sajtóközlemény szerint „a Marvel több mint 50 fős személyzetének túlnyomó többsége támogatta az engedélyezési folyamatot, hogy az IATSE (Színházi Alkalmazottak, Mozgóképtechnikusok, Művészek és Szövetséges Kézművesek Nemzetközi Szövetsége) által kívánják magukat képviseltetni”.
„Közel fél évszázadon keresztül a vizuális effektek iparában dolgozóktól megtagadták ugyanazt a védelmet és juttatásokat, amelyekre munkatársaik és stábtagjaik a hollywoodi filmipar kezdete óta támaszkodnak” – jelentette ki Mark Patch, az IATSE VFX-szervezője a nyilatkozat kapcsán. „Ez egy történelmi jelentőségű első lépés a VFX dolgozók számára, akik közös hangon követelik a munkánk tiszteletét.”
A szakszervezeti törekvés az első alkalom a VFX-szakemberek ilyen típusú összefogására. Az IATSE több mint 168 000 tagot képvisel különböző szakmunkás csoportokban, akik a filmiparban és a televíziózásban dolgoznak, de míg „az olyan pozíciókat, mint a produkciós tervezők/művészeti rendezők, operatőrök, hangmérnökök, vágók, fodrászok- és sminkesek, jelmezesek/öltöztetők, forgatókönyv-felügyelők, világosítók, kellékesek és festők - többek között - hagyományosan képviselte az IATSE”, a közlemény szerint a VFX besorolású munkavállalókat hagyományosan nem.
Bella Huffman, VFX-koordinátor hozzátette: „Ránk nem vonatkozik a kötött forgatási idő, ránk nem vonatkozik a védett munkaidő, és ránk nem vonatkozik a béregyenlőség sem. A vizuális effektek divízióknak fenntartható és biztonságos részlegekké kell válniuk mindazok számára is, akik már régóta kiszolgáltatott helyzetben vannak és minden újonnan érkező számára egyaránt. Meg kell akadályozni az itt dolgozók további kizsákmányolását.”
„A szolidaritás soha nem látott hullámának vagyunk tanúi, amely lebontja a régi korlátokat az iparágban, és bebizonyítja, hogy mindannyian együtt harcolunk. Ez nem légüres térben történik” – mondta Matthew D. Loeb, az IATSE nemzetközi elnöke a szavazás időzítéséről. „A szórakoztatóipari dolgozók mindenhol kiállnak egymás jogaiért, erről szól a mozgalmunk. Gratulálok ezeknek a dolgozóknak, hogy megtették ezt a fontos lépést, és használják a kollektív hangjukat.”
A szakszervezet létrehozásának az indokai között az is szerepel, hogy a Marvel VFX-művészeit az elmúlt hónapokban sok kritika érte. Több olyan projekt, mint A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, Thor: Szerelem és mennydörgés vagy az Amazon: Ügyvéd-sorozat is éles kritikákat kapott a látvány kidolgozott(lan)sága miatt. A VFX alkotók erre válaszul az egyértelműen rossz munkakörülményekre hivatkoztak. Az interneten közzétett történetekben a folyamatosan változó utómunka határidők ütemezéseire, az ezzel járó könyörtelen túlórázásokra, valamint a krónikus létszámhiányra hivatkoztak.

Tény, hogy az írás és a digitális látvány kidolgozás olyan területek, melyeken az AI igen dinamikusan halad előre és egyre több feladatot vállal át a humán munkavállalóktól, miközben az is igaz, hogy az egyre nagyobb számban termelt médiatermékek túlnyomó többsége alig képvisel értéket. Meglátásom szerint az AI generálta streaming és filmszínházi produkciók pont olyan egyen termékek lesznek, mint a dotkomlifik. Sorban születnek majd, mindenki a gyors meggazdagodást látja bennük és hatalmas üzleti bukásokat fog okozni. Az AI tud hasznos lenni a filmek számára is, ezt hiba lenne kétségbe vonni, de a humán felügyelet nélküli lélektelen produkciók már többször bizonyították, hogy nem tudnak hosszútávú sikereket elérni.

Szeretném azt hinni, hogy ez örökre is így marad!hwood_strike3.jpg

Szólj hozzá