2022. máj 19.

Tom Cruise tiszteletbeli Arany Pálmát kapott!

írta: Filmszakértő
Tom Cruise tiszteletbeli Arany Pálmát kapott!

Ez most vicc, ugye?

tc_cannes1.jpg

Mióta figyelemmel kísérem a Cannes-i filmfesztivál történéseit sok meglepő és botrányos dologgal találkoztam már, de az, hogy Tom Cruise tiszteletbeli Arany Pálmát kapott az minden eddigin túl tesz!
„Tom Cruise tiszteletbeli Arany Pálmát kapott és a mozi iránti szenvedélyéről áradozott, amikor 30 év után látogatott el a Cannes-i Filmfesztiválra szerdán, a Top Gun: Maverick című film bemutatójára. A francia légierő bemutatócsapata a vörös szőnyeg fölött suhant át az égen, amikor a sztárok elindultak a Cruise-t szupersztárrá avató 1986-os kasszasikerének régóta várt folytatása vetítésére.” – írja a tekintélyes Le Monde francia napilap az esemény kapcsán.

TC a „meglepetés” Arany Pálma mellé egy kisfilmet is kapott ajándékba a szervezőktől, amelynek egyetlen képkockáján sem szerepelt Nicole Kidman. A meghatódott(nak látszó) Crusie a következőket mondta köszönő beszédében: "Hihetetlen az este és hihetetlenül jól érezem magam. Öröm itt lenni és látni mindenki arcát. A Top Gun óta 36 év telt el, és a világjárvány miatt két évet halasztanunk is kellett. Köszönöm mindezt a Paramount embereinek, mert egy álom volt itt lenni veletek. Mindent magamba szívok, és soha nem fogom elfelejteni ezt az estét – jelentette ki, majd a közönséghez szólva így folytatta. – Köszönöm, hogy itt lehettem. Mi miattatok vagyunk itt. Mindannyiótokért csinálom ezeket a filmeket. Minden találkozáskor, minden pillanatban veletek vagyok. Különösen Cannes-ban, ahol ti szeretitek a filmeket.”

Ez a „meglepetés” Arany Pálma annyira volt meglepetés TC számára, mint nekem az, hogy a saját blogomba írok – vagyis semennyire.tom_cruise_tgmaverick_01.jpgPersze az is minimum szemöldök felhúzós, de könnyebben emészthető volt, amikor a 2002-ben alapított díjat, tavaly Jodie Foster, 2017-ben pedig Jeffrey Katzenberg producer vehette át. De, hogy most TC Belmondo, Delon, Bertolucci, Agnés Varda társaságába került, nem gondolom maradéktalanul helyénvaló döntésnek.

Nem arról van, hogy TC munkássága figyelmen kívül hagyható lenne, mert nem. Eddig megjelent 39 filmmel a háta mögött, melyek összbevétele 8,5 milliárd dollár, megkerülhetetlen figura napjaink filmgyártásában. De azért, mert ő magáról elhiszi, hogy egyedülálló képességekkel rendelkező – most éppen – vadászpilóta, vagy titkosügynök, és még oly’ pótolhatatlanul sok minden más, és nem csak a szerepei szerint, a világ filmművészete fellegvárának számító Cannes őrzői ne nyalják már be ezt! Még akkor sem, ha egy visszautasíthatatlan(nak tűnő) ajánlatot kaptak TC managementjétől. Hol máshol tudták volna megtartani a Top Gun-folytatás Európai premierjét, amely a Croisette népszerűségével dobta volna meg a filmjüket? Velencében? Locarnoban? San Sebastiánban? Aligha.

Ilyenkor illett volna elegáns francia mosollyal azt válaszolnia a felvetésre a fesztivál atyaúristenének Thierry Frémaux-nak: Ce n’est pas sérieux, n’est-ce pas ? (Ez most nem komoly, ugye?)tom_cruise_tgmaverick_03.jpgTC egy iparos. Azok közt ugyan megsüvegelendő, de akkor is csak iparos. Hollywood legmagasabb szintjeinek kiváltságos haszonélvezője. A nagyon kevés érinthetetlenek egyike. Nem filmművész! Sosem volt az! Legalábbis a szó Cannes-i értelmében nem. A filmjei elkészítésekor csak és kizárólag az anyagi haszonszerzés és a saját népszerűségének a növelése vezérli. De őt ezért kedveljük. (Már, aki...) Ha nagyon kivesézzük persze találhatunk egy-két olyan filmet a neve mellett, amelyek némileg rácáfolnak a fentiekre, de azok is tudatos profitorientált, image építő törekvések voltak.

Még filmes magazin főszerkesztőként emlékszem, hogy amikor őt terveztük címlapra bármelyik filmjével, a terveket hetekkel a nyomdába adás előtt a közvetlen stábjának kellett megküldeni, jóváhagyásra, és volt, hogy azt kaptuk vissza, a betűméreteken, színeken és az elrendezésen miként és hogyan változtassunk. Semelyik másik sztár, vagy film esetében nem volt erre szükség. Csak TC esetében. Az ő karrierjében nincsenek véletlenek. Sztem még egy boka törés sem az – már ha valóban eltört a bokája.

Az is mennyire nevetséges már, hogy a Top Gun: Maverick kapcsán kijelentette, a pilóta fülkében látható jelenetekre nem segítettek rá számítógéppel, hanem maga irányította gépet. Hát persze. Az amerikai haderő arról híres, hogy a kb 70 millió $ értékű haditechnikát egy 59+ éves amatőr pilótára rábízza, aki közben még a kamerának is pózol, miközben húzkodják egymásután a 3-7G erőkkel járó manővereket. Nyilván ennyi idősen három hónap kiképzéssel be lehet kerülni a világ legerősebbnek mondott hadseregének alig 1000 főt számláló elit alakulatának tagjai közé. Nyilván! (Pilóta barátaimmal jókat nevettünk a stáb kiképzéséről szóló videókon.)tom_cruise_tgmaverick_02.jpgMost nehéz nem arra gondolnom, hogy mivel TC-nek az Oscar-díj három jelölést követően sem jött össze, és 22 éve már a jelölés sem – az Arany Glóbuszait, meg önként adta vissza –, akkor ezentúl művész fesztiválokon fog felállni a szobortalapzatokra a millió dolláros mosolyával!?! Ezekután sorba áll majd Ezüst Medvéért és Arany Leopárdért? Vagy ezek már piti cuccok, amikért nem érdemes lehajolni? Vagy Berlin és Locarno szervezői most fejüket vakarva, arról kezdenek osztani-szorozni, hogy az ő fesztiváljaiknak is micsoda remek marketing ötlet lenne TC-t életműdíjjal „meglepnie”.

Szánalmas!

Amikor az Arany Glóbuszait visszaküldte azzal indokolt: mindezt azért teszi, mert nem tud közösséget vállalni a HFPA-val és az általuk képviselt értékekkel. Nem lennék meglepve, ha néhány Cannes-ban kitüntetett alkotó tenne most hasonló nyilatkozatot és tárcsázná a futárszolgálatot, egy bizonyos Cannes-i címre kérve a visszakézbesítést. Persze, évek óta komoly vita van azon, hogy Cannes-nak mennyire van szüksége a vörös szőnyegen felvonuló Stúdió-filmekre és a sztárjaikra, de ezen produkciók és az alkotóik Out of Competition (versenyen kívül) voltak/vannak jelen. Mindenkinek szüksége volt/van a másikra a saját céljaik érdekében. Szerintem ezzel nincs is baj. Az, hogy TC kap egy Arany Pálmát jelentős határátlépésnek számít megítélésem szerint. Tudnék sok olyan Cannes-ban díjazott alkotót mondani, akik maximum annyiban tudnak TC „művészetével” közösséget vállalni, hogy munkájuk eredményét ablaktalan termekben vászonra vetítve mutatják meg a közönségnek. De semmi több. Minden más téren mereven elzárkóznak már az összehasonlítás törekvéseitől is.

Lehet Cannes próbál az eladhatóság irányba, vagy még inkább a fiatalok felé nyitni. De nem feltétlenül gondolom jó döntésnek a Croisette eddig elért legitimációjának a tovább erősítését egy olyan sztárral, aki a „hollywood-i álom” és azzal járó kommerciális siker még éppen eladható arca, és nem mellesleg július 3-án ünnepli 60. szülinapját.

Nem akarok az amerikai filmet fölényeskedve megvető szerepében tetszelegni, mint ahogy a fekete-fehér négy snittes művészfilmek védelmezője sem vagyok. Csak a tavalyi nagydíjas Titán (amit én se nagyon kedveltem) és a most a Top Gun: Maverick kapcsán elismert TC életműve között nem nagyon találom a művészi kohéziót. Titán van mind a kettőben, csak utóbbinál a felszínen (a repülőn), előbbiben meg a mélyen (az emberben) belül. És a kettő nagyon nem ugyanaz.

Szerintem.

 

Aki további Cannes-i részleteket szeretne TC és TG:Maverick kapcsán az ide , ide és ide kattintson.

 

 

Szólj hozzá

#filmszakerto filmszakerto @filmszakerto filmfestivaldecannes TomCruise TopGunMaverick TopGun