2022. júl 17.

Elvis átlépte 100 millió $ bevételt az USA-ban

írta: Filmszakértő
Elvis átlépte 100 millió $ bevételt az USA-ban

Az Elvis pénteken átlépte a 100 millió dolláros bevételi határt az amerikai jegypénztáraknál, pedig szuperhősök és dinoszauruszok sem szerepeltek benne!

Baz Luhrmann Elvis filmje – amelyről itt írtam meg részletesen a véleményem – pénteken átlépte a 100 millió dolláros bevételt az amerikai jegypénztáraknál, és így egyike lett azon ritka filmeknek, amelyek úgy lépték át ezt a határt, hogy sem szuperhősök sem dinoszauruszok nem szerepeltek benne. Az űrlényt, mint kategóriát, azért nem említem, mert K-ügynök korábbi kijelentéséről nehéz eldönteni, hogy mennyi is a valóságtartalma. :-)  A Warner Bros. filmje jól teljesít a nemzetközi piacokon is mivel már több mint 170 millió dollárt hozott világviszonylatban, ami tekintélyt parancsoló egy 45 éve halott zenei előadóról szóló biopic esetében.elvis_digitalpanel_maink.jpg

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Baz Luhrmann filmjei nem sorolhatóak az olcsó kategóriába. Elképesztő látványvilága az Elvis esetében is minden jelenetben önálló jelentéstartalommal bír, így nem csoda, ha a költségvetés a 85 millió$ határt is átlépte, így van mit visszatermelni.

Nálam visszatérő gondolat amikor a filmjeit nézem: Hogy az ördögbe csinálták meg ezt a jelenetet? Folyamatosan tátva tud maradni a szám, amikor arra gondolok, az adott jelenetet, hogyan találta ki, miként vették fel, mennyi idő alatt, és hogyan vágták készre a filmbe? Nagy kedvencem a Moulin Rouge!, de A nagy Gatsby is elképesztő jelenetekkel ajándékozott meg és remek kosztümöket vonultatott fel. Az Elvis, már csak a főhős extravaganciája miatt is, külön különleges. A látványt és a kosztümöket ez alkalommal is, Luhrmann álandó munkatársa, a Moulin Rouge! és A nagy Gatsby-ért is két-két Oscar-díjat kiérdemlő Catherine Martin tervezte, aki már a Rómeó és Júliáért, majd az Ausztráliáért is kapott Oscar-jelölést. Az Elvis filmhez 9.000 (kilencezer!) kosztümöt készített, állított össze a stábjával, amely tekintélyes részét tette ki a költségvetésnek is – és itt most az egyéb látványelemekről nem is teszek említést. Az Oscar-jelölés ezúttal is borítékolható.

Visszatérve a bevételekre.

Kevés olyan ikonikus név van a 20. századi populáris kultúrában, mint Elvisé, ami a mozijegy-eladásokban is megmutatkozik, bár sokan ennél látványosabb bevételekre számítottak. Az Elvis jelenleg elég jó tempóban halad, hogy megelőzze a 211,8 millió dolláros bevételt elért Ausztráliát és így Luhrmann karrierjének második legnagyobb bevételt hozó filmje lehet. A nagy Gatsbyt, amit szintén a Warner Bros. stúdióval készített és 355,6 millió dollárt hozott világszerte, nem biztos, hogy be tudja hozni, bár én nagyon drukkolok. Az Elvis egy olyan film lehet, amit sokáig fognak játszani a mozik, lévén az „eredeti Elvis rajongók” egy picit nehezebben mozdulnak meg a mozik felé.

A számok szerelmeseinek néhány részlet az amerikai piaci adatok alapján. Az Elvis június 24-én nyitott 3.906 moziban és az első hétvégén 31 millió$ bevételt generált. A Top Gun: Maverick, mely árnyékában a Király érkezett, május 25-én indult 4.735 moziban és a nyitó hétvégén már 126 millió$ bevételt termelt, amely mára az 1,1 milliárd$ bevételt is átlépte világszerte. A két film láthatóan nincs egy súlycsoportban de Tom Cruise bebizonyította, az idősebb közönségnek és a szíveknek szóló filmekből is lehet profitálni, nem is akárhogyan. A Bohém rapszódia 2018-ban képes volt eltalálni a korszellemet és 4.000 moziban 51 millió$ bevétellel indulva belföldön 216 millió$t, világszerte 904 millió$t termelt, plusz egy rakás Oscar-díjat zsebelt be. A nagy Gatsby pedig megmutatta, hogy Luhrmann sokak szerint túlzó, akár giccsesnek is mondható – ezzel nagyon vitatkozom minden alkalommal – történetmesélésének is van potenciális közönsége. Az Elvis talán nem tudja megelőzni a DiCaprio-óval készült alkotást, de a Rocketmant simán előzheti, amely 3.610 moziban 25,7 millió$ nyitott, és 96,4 millió$ hazai és 195 millió$ világbevételt ért el.

Bizakodásom oka, hogy a kritikus kollégák többsége, és akik már látták, szintén odáig vannak a filmért. A Rotten Tomatoes 79%-os értékelésével ez Luhrmann 1992-ben készült debütáló filmje, a Kötelező táncok óta a legmagasabb értéken jegyzett filmje. A Cannes-i permiert követő 12 perces álló ováció sem volt véletlen. A film a közösségi propaganda, szájról szájra terjedő „kampányát” még csak most kezdi beindítani. Amit némileg furcsállok, hogy a Bohém rapszódia moziba kerülésekor a rádiók igen lelkesen játszották a Queen slágereit, míg az Elvis filmhez kapcsolódó hasonló tevékenységgel ritkábban találkozom, pedig a filmzene olyan előadók feldolgozásait és eredeti dalait tartalmazza, mint Stevie Nicks, Chris Isaak, Jack White, Diplo, Doja Cat, Eminem, CeeLo Green, Jazmine Sullivan, Kacey Musgraves és a Tame Impala. Bízom benne, hogy a DJ-k és a közönség ezalkalommal is talál egy olyan emblematikus slágert a fentiekből a film mellé, mint a Moulin Rouge! esetében Christina Aquilera „Lady Marmalade” mára klasszikussá vált slágere, amely az Elvis-törzsrajongókon túli közönséget is rá tudja venni a film megtekintésére. A kétkedőknek üzenem: Baz Luhrmann nem a szüleink, nagyszüleink Elvis filmjét készítette el, hanem egy olyan mozit, amely képes mindenkit elvarázsolni.

A Warner Bros. öltönyösei persze már most is igen lelkesen elégedettek. „Nemcsak örülünk, hogy átléphettük ezt a mérföldkövet, hanem igazán lelkesek vagyunk, hogy ez egy olyan filmmel történt, mint az Elvis – nyilatkozta Jeff Goldstein, a Warner Bros. amerikai forgalmazásért felelős elnöke. – Örömteli látni, hogy a mai piacon, különösen a nyári szezonban, egy most bemutatkozó főszereplővel rendelkező film nem csak a kasszáknál teljesít remekül, hanem más területeken is jelentős növekedést eredményez. Mindez a film különleges minőségének köszönhető. A pozitív szájpropaganda és a generációkon átívelő többszöri megtekintés miatt arra számítunk, hogy az Elvis továbbra is eredményes lesz. Gratulálunk Baznak, Austinnak és mindenkinek, aki részt vett a filmben és a filmzene elkészítésében, a folyamatos sikerhez.”

A magam részéről azért szurkolok, hogy a Warner Bros. majd az Oscar-szezonban se felejtse el propagálni a filmet. A 95. Oscar-díjátadón, 2023.  március 12-én nagyon szeretnék több kategóriában is az Elvisnek drukkolni!

Szólj hozzá

#filmszakerto @filmszakerto @elvisklubhungary @elvis @ElvisMovie